nb_u51 canal

Nicaraguassa alkaa mittava kanavahanke

Maanantaina Nicaraguassa aloitetaan uuden kanavan rakennustyöt. Siitä saattaa tulla suurin maansiirtohanke, joka on koskaan tehty. Kanavan taustalla on kiinalainen yritys.

torstai 18. joulukuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Merenkulkijat ja insinöörit ovat haaveilleet nykyisen Nicaraguan halki kulkevasta Tyynenmeren ja Atlantin yhdistävästä kanavasta aina 1800-luvulta lähtien.

Vasta nyt 200 vuotta myöhemmin maailman laivaliikenne ja ennen kaikkea alusten mitat ovat kasvaneet niin paljon, että kanavan rakentamista pidetään taloudellisesti kannattavana.

Maanantaina 22. joulukuuta alkaa kaivu-urakka, josta voi tulla kaikkien aikojen suurin maansiirtohanke. Nicaraguan kanavan rakentaa kiinalainen Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Company (HKND) -yritys.

Uusi kanava maksaa 40 miljardia euroa

Nicaraguaa halkovan kanavan arvioidaan maksavan 40 miljardia euroa. Sen leveydeksi tulee 230–520 metriä, syvyydeksi 27,6 metriä ja pituudeksi 278 kilometriä. Panaman kavavan pituus on 82 kilometriä.

Panaman kanava on yli sata vuotta ollut alusten ainoa oikotie Tyyneltämereltä Atlantille. Ilman sitä laivojen pitäisi tehdä pitkä kierros Etelä-Amerikan ympäri.

Tavoitteena on, että uusi Nicaraguan kanava on käytössä jo vuonna 2020 – siis viiden vuoden kuluttua. Kanavan lisäksi alueelle rakennetaan mittava määrä infrastruktuuria, kuten satama-alueilta, teitä ja kansainvälinen lentokenttä.

Karttaan on merkitty kanavan ehdotetut reitit. Toteutettava reitti on toinen ylhäältä (haaroittuva viiva). Kuva: Soerfm / Wikipedia.

Kanavan oikaisee järven läpi

Nicaraguan kanava kulkee laajojen maa-alueiden halki. Reitti Atlantilta Tyynellemerelle kulkee myös Nicaraguajärven läpi. Järven pinta-ala on 8 264 neliökilometriä.

Kanavan reitti huolestuttaa useita ympäristöjärjestöjä, sillä se halkoo herkkiä vesistöjä ja sademetsäalueita.

HKND sai luvan kanavahankkeelle kesällä 2013. Yritykselle myönnettiin kanavaan 50 vuoden liikennöintilupa, ja sopimuksen mukaan sitä voidaan pidentää.

Kanavan rakentaminen ei ole mikään pieni projekti. Tästä voit lukea Panaman kanavan rakennustöistä, jotka aikoinaan kestivät 33 vuotta.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: