Panama canal machine

Höyrykaivuri teki Panaman kanavasta totta

Upouusi höyrymoottorilla toimiva kaivuri, mahdollisti Panaman kanvan valmistumisen sata vuota sitten. Katso video historiallisesta tekniikan ihmeestä.

tiistai 1. lokakuuta 2013 teksti Else Christensen

Kun Panaman kanavaa alettiin rakentaa vuonna 1904, insinööri John Findley Wallace lähti työhön raskaalla koneistolla. Hän oli hankkinut 95-tonnisia höyrymoottorilla toimivia kaivinkoneita, jotka kauhaisivat kerralla lähes kahdeksan tonnin kuorman.

Ilman uutta keksintöä kanavan rakentaminen ei olisi onnistunut.

Höyrykoneharrastajat vaalivat perintöä

95-tonniset Bucyrus-kaivurit pystyivät siirtämään päivässä 7 720 tonnia maata. Yhdysvaltalaiset höyrykoneharrastajat vaalivat vanhoja koneita ja esittelevät niiden toimintaa.

Videolla näkyvä kaivuri on hieman uudempi kuin se, jota käytettiin Panaman kanavan rakennustyömaalla, sillä se voi kääntyä 360 astetta. Toimintaperiaate on kuitenkin muuten sama.

Kanava kaivettiin höyryvoimalla

90 prosenttia uomasta kaivettiin höyrykäyttöisillä kaivinkoneilla, jotka oli rakennettu junanvaunun alustalle. Suurimpia olivat 95-tonniset Bucyrus-kaivurit, jotka pystyivät siirtämään 7?720 tonnia maata päivässä.

Lue lisää höyrykaivurista ja sen roolista Panaman kanavan rakennushankkeessa Tieteen Kuvalehden numerosta 16/2013. Tieteen Kuvalehden tilaajat voivat ladata artikkelin pdf-tiedostona.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: