Purjeveneellä pilviin

tiistai 1. syyskuuta 2009

Yhdysvaltojen laivaston tutkimuslaboratorio NRL kehittää miehittämätöntä alusta, joka pystyy liikkumaan sekä vedessä että ilmassa. Sail-a-Plane-niminen yhdistelmäalus perustuu kaksirunkorakenteeseen, johon liittyy kaksi käännettävää siipeä. Siivet toimivat pystyasennossa mastona ja alusta merellä kuljettavana purjeena. Kun Sail-a-Plane muutetaan ilmaalukseksi, siivet asetetaan vaakaasentoon. Nousukiitoon tarvittava vauhti tuotetaan sähkömoottorilla. Nopeuden kasvaessa alus nousee ensin kantosiiville, jotka ovat purjehdittaessa osa ohjausjärjestelmää, ja kohoaa sitten purjesiipiensä varassa ilmaan. NRL on tähän mennessä testannut kahta erilaista Sail-a-Planen pienoismallia. Niistä A (aircraft) on siipiväliltään 145-senttinen ilma-alus ja B (boat) 76 senttiä leveä vene. Rakenteilla on niitä hieman kookkaampi hybridi: veneestä lentokoneeksi muuntuva yhdistelmämalli C (converting). Hankkeen päämääränä on 700 kilon painoinen alus, jonka siivenkärkien väli on kymmenen metriä. Sen kantokyky riittää esimerkiksi tiedustelu- ja tutkimustarkoituksiin käytettävien kameroiden, mikrofonien ja radiovastaanottimien kaltaisten sähkölaitteiden kuljettamiseen. NRL:n tutkimusinsinöörin James Kellogin mukaan Sail-a-Plane on nykyaikainen vastine kylmän sodan aikaisille tiedusteluveneille ja -lentokoneille.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: