Paperilennokki

Näin syntyy täydellinen paperilennokki

Muutaman pikkujipon ja niksin avulla syntyy tavallistakin parempi paperilennokki. Opastamme sinut täydellisesti lentävän lennokin saloihin.

maanantai 23. lokakuuta 2017 teksti Anders Bruun

Paperilennokki on mainio, sillä lennokin valmistamisen makuun pääsee helposti, mutta ne tarjoavat myös loputtomat mahdollisuudet hifistelyyn ja hienosäätöön, jos on tarkoitus saada aikaan lennokki, joka lentää upeasti, kovaa ja korkealla.

Jos et ole ennen valmistanut paperilennokkia, aloita tästä. Jos taas olet jo vanha konkari, löydät lisäohjeita ja uusia malleja alempaa tästä artikkelista.

1. Miksi paperilennokki lentää?

Kuinka paperista taitellut lentokoneet pysyvät ilmassa? Paperilennokin liidon salaisuus on lopulta sama kuin oikeidenkin lentokoneiden. Vilkaistaan siis ensin paria aerodynamiikan perussääntöä, jotka kannattaa tuntea ennen kuin aloittaa paperilennokin taittelun.

Lentokoneisiin ja lennokkeihin vaikuttaa ilmassa neljä perusvoimaa: noste, työntövoima, ilmanvastus ja painovoima.

Noste

Noste pitää lentokoneen ilmassa. Sitä voi havainnollistaa kahden mallin avulla:

Bernoullin laki (nimetty hollantilais-sveitsiläisen matemaatikon Daniel Bernoullin mukaan). Lentokoneen siipi on sivusta katsoen muodoltaan kaareva eikä suora. Muodon ansiosta syntyy noste, joka noudattaa Bernoullin lakia. Sen mukaan virtauksessa nopeuden kasvaessa paine alenee.

Kun lentokone liikkuu eteenpäin, se halkaisee kohdalleen osuvan ilmamassan. Siiven edessä ilma jakautuu kahtia ja ylä- ja alapuoliset ilmavirrat kohtaavat jälleen toisensa siiven takana.

Koska siipi on sivusta katsoen kaareva eli yläpuolelta kuperampi kuin alapuolelta, yläpuolella oleva ilma joutuu kulkemaan pidemmän matkan kuin siiven alapuolinen ilma. Yläpuolella oleva ilma siis liikkuu nopeammin kuin alapuolella oleva ilma.

Siiven yläpuolelle syntyy tästä syystä alipaine, joka luo Bernoullin lain mukaisesti nosteen.

Noste Newtonin mukaan Nostetta voidaan tarkastella myös Newtonin 3. lain eli voiman ja vastavoiman avulla: voimaan kohdistuu aina myös vastavoima.

Newtonin lain mukaan ajateltuna noste syntyy siiven kulman vaikutuksesta.

Jos siiven etureuna taipuu ylöspäin, ilma työntää siipeä sen alapuolelta. Ilma paiskautuu alaspäin (voima) ja työntää siipeä ylöspäin (vastavoima), mistä syntyy siipeä nostavaa voimaa.

Painovoima

Painovoima on se voima, joka vetää ilmaan heittämämme esineet takaisin kohti maata. Se johtuu Maan vetovoimasta. Painovoima vaikuttaa siis paperilennokkiin päinvastaisesti kuin noste: lennokkia vie ylös noste, painovoima pyrkii palauttamaan sen maahan.

Niin kauan kuin nämä kaksi voimaa ovat keskenään yhtä suuret, paperilennokki pysyy ilmassa.

Työntövoima

Paperilennokki kiitää eteenpäin työntövoiman ansiosta. Oikea lentokone liitää potkureiden ja moottoreiden voimalla, mutta paperilennokin liito syntyy siitä voimasta, jolla se heitetään ilmaan. Ilman tätä sysäystä ei synny myöskään nostetta.

Ilmanvastus

Ilmanvastus on voima, joka vastustaa työntövoimaa ja pyrkii vähentämään lentonopeutta. Ilmanvastus johtuu kitkasta, joka syntyy eteenpäin kulkevan lentokoneen osuessa ilmaan. Ilmaa halkoessaan lentokone työntää edestään ilmassa olevia molekyylejä, jotka lentokoneen ympärille pakkautuessaan osuvat muihin ilmamolekyyleihin, ja tästä syntyy hankausta. Saman voi kokea vaikka pyöräillessään vastatuuleen.

Lentokoneeseen vaikuttavat neljä voimaa toimivat siis toistensa vastavoimina: noste ja työntövoima pitävät koneen ilmassa kun taas painovoima ja ilmanvastus toimivat päinvastaisesti.

Viihdyttävää ja opettavaista lukemista koko perheelle - 3 nroa Tieteen Kuvalehteä 9,90. Napsauta tästä.

Painovoimalle emme voi mitään, mutta voimme koettaa minimoida ilmanvastuksen sekä toisaalta lisätä sekä työntövoimaa että nostetta.

Näillä periaatteilla saamme aikaan paperilennokin, jolla on loistavat lento-ominaisuudet.

2. Taittele vakaa paperilennokki

Arvaamme, että haluaisit jo kiihkeästi päästä rakentamaan lennokkia. Tässä tulee kuitenkin vielä pari sanaa siitä, mikä tekee paperilennokista vakaan liitäjän sen sijaan, että se tömähtäisi päistikkaa nokalleen maahan.

Todella hyvin rakennettu paperilennokki pystyy nimittäin jopa korjaamaan lentoratansa, vaikka heitto olisi hiukan huono tai tuuli oikukas.

Puhutaan kolmenlaisesta vakaudesta: ylä- ja alasuuntaisesta vakaudesta, lentoradan suoruudesta ja lentokierteestä.

Ylä- ja alasuuntaus

Kallistusvakaus saa paperilennokin lentämään eteenpäin ilman halki tasaista vauhtia nousematta tai laskematta. Jos lennokin nokka osoittaa voimakkaasti ylöspäin, vauhti hidastuu, ja alaskäännetty nokka nostaa vauhtia.

Jos halutaan, että lennokki lentää vakaasti, sen painopisteen on sijaittava koneen rungossa pienellä, noin senttimetrin kokoisella alueella.

Jos painopiste on tuota kohtaa edempänä, lentosuunta laskee, ja jos painopiste on takana, kone sakkaa.

Työnnä lennokki kokeeksi ilmaan nähdäksesi, lentääkö se vakaasti. Kiinnitä nokkaan vaikka paperiliitin painoa lisäämään, ja siirrä liitintä vähän kerrallaan taaksepäin, kunnes lennokki lentää vakaasti.

Paperilennokki ja lentoradan suoruus

Toinen lennokin tärkeä ominaisuus on sen kyky lentää suoraan eteenpäin. Jos tämä ominaisuus ei ole kunnossa, lennokki pyrkii kaartamaan oikealle tai vasemmalle.

Suoran lennon vakautta voi parantaa taittelemalla lennokin takaosaan pienen siivekkeen, joka estää lennokkia kääntymästä. Myös lennokin siivenkärkiä voi taivuttaa ylös- tai alaspäin.

Kallistumattomuus

Kolmas lentovakauteen vaikuttava tekijä on kierreherkkyys. Oikein vakautettu lennokki joko lentää suoraan eteenpäin tai tekee rauhallisen ja tasaisen kaarroksen. Jos paperilennokki on kierreherkkä, se alkaa lentää ympyrää, joka supistuu, kunnes lennokki mätkähtää maahan.

Vaikka ongelma on hyvin tavallinen, se on korjattavissa. Katso konetta suoraan edestä ja nosta siipiä aavistuksen verran ylöspäin, jolloin ne yhdessä rungon kanssa muodostavat Y-kirjaimen. Muista, että siipien on oltava symmetrisesti samalla korkeudella.

3. Yleisiä vinkkejä

Taittamistekniikka

On erittäin tärkeää, että taitat paperilennokin tarkasti. Epätarkat taitokset ja pehmeät reunat voivat tehdä koko lennokista muodoltaan epätasaisen, jolloin ilmanvastus kasvaa. Reunojen tulee olla aivan terävät, ja se onnistuu helpoiten, kun painat taitosta peukalon kynnellä tai viivoittimella ja vedät viivoitinta itseäsi kohti taitosta pitkin. Näin paperilennokista tulee oikean muotoinen.

Valitse oikea paperi

Paperilennokin lento-ominaisuudet riippuvat ennen kaikkea paperista, josta sen taittelet. Se, mikä paperi on parasta, riippuu puolestaan mallista, jota olet tekemässä. Yleisesti ottaen kevyt paperi heikentää lennokin vakautta ja aiheuttaa sen, että paperilentokone ei pysy ilmassa. Liian raskas paperi tai pahvi taas saa taittelemasi mestariteoksen romahtamaan maahan kuin märkä rätti.

Suurin osa paperilennokkiharrastajista suosii tavallista A4-paperia, joka painaa 80 grammaa. Tavallinen tulostuspaperi siis on parasta lennokkipaperia!

Voit minimoida kitkan vaikutukset käyttämällä kiiltävää paperia. Se voi tosin pienentää lennokin vakautta, sillä se ei taitu yhtä hyvin.

4. Paperilennokki – kolme mallia

Paperilennokkien mallin valinta on pitkälti makuasia.

Toiset vannovat terävien, keihäsmäisten mallien nimeen, toiset taas suosivat leveitä, hitaasti leijuvia malleja. Jotkut harrastajat pitävät taidokkaasti taitelluista origamimallisista lennokeista jotka muistuttavat suorastaan hävittäjien pienoismalleja.

Oman suosikkimallin etsiminen on hauskaa, mutta vaarana on, että lennokki tulee taiteltua aina saman mallin mukaan Yllä olevien neuvojen ja vinkkien avulla voit kuitenkin optimoida vanhoja, hyväksi havaittuja mallejasi. Jos kuitenkin haluat kokeilla jotain uutta, tässä on kolme mallia: sinun pitää vain tulostaa ja taitella:

1. Helppo: Condor

Tällä lennokilla on hyvä noste. Se leijuu rauhallisesti huoneen halki. Lataa paperilennokki ja ohjeet

2. Melko vaikea: Bullet

Ei aivan vakaa, mutta todella nopea. Virtaviivainen, nuolimainen lentokone, jonka taittelussa pitää olla erittäin tarkkana. Lataa paperilennokki ja ohjeet

3. Haastava: Stealth Wing

Haastava malli, mutta kun olet tarkka, työsi palkitaan pitkillä, pehmeillä liidoilla. Saata lennokki matkaan rauhallisesti ja tietyltä korkeudelta.

Mallit ovat sivulta funpaperairplanes.com, josta löydät monia muitakin paperilennokkimalleja.

5. Maailman paras paperilennokki

Paperilennokin liidon maailmanennätys on 64,14 metriä. Sen teki yhdysvaltalainen Joe Ayoob vuonna 2012.

Lennokki, jonka Ayoob saattoi ilmaan, oli John Collinsin suunnittelema. Collinsia kutsutaan myös nimellä The Paper Airplane Guy.

Tässä John Collins näyttää, miten hän taittelee lentokoneen paperista:

Tällä videolla näet Joe Ayoobin ennätyslennon:

Onko SINUN taittelemasi paperilennokki tätäkin parempi?

Lähde: funpaperairplanes.com festabc.dk

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: