Nykytekniikka sallii suoran tunnelin

Kallioon poratut tunnelit usein kaartuvat. Eikö olisi helpompaa ja halvempaa porata suoraan vuoren läpi?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Suora linja kahden pisteen välillä on lyhin mutta ei aina helpoin ratkaisu. Usein vuorissa on sekaisin monia eri kivilajeja, kuten kalkkikiveä, liuskekiveä ja graniittia, joiden ominaisuudet poikkeavat paljonkin toisistaan. Graniitti on kovaa ja vaikeasti käsiteltävää, mutta kun siihen on saatu louhittua tunneli, se on yhtä tukeva kuin itse kallio eikä siihen synny helposti vettä johtavia repeämiä. Jos tunneli tehdään pehmeämpään kivilajiin, se pitää vahvistaa ja suojata kallion läpi valuvalta vedeltä. Siksi vanhastaan tunnelit on vedetty tällaisten kivilajien ohi. Nykyään tunnelit voidaan tehdä suoremmiksi. Esimerkiksi Sveitsiin Zürichin ja Milanon väliselle rautatieosuudelle rakennettava 57 kilometrin pituinen Gotthardin tunneli tehdään jokseenkin suoraksi. Junat kulkee siinä jopa 250 km/h Alpit koostuvat pääosin pehmeistä vettä läpäisevistä kivilajeista, mutta nykytekniikalla tunneli voidaan vuorata ja vesi johtaa pois tunnelista, niin että se ei vaurioita tunnelin rakenteita.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: