© SNØHETTA/KYSTVERKET & SHUTTERSTOCK

Norja rakentaa maailman ensimmäisen laivatunnelin

Vuonna 2019 Norjan rannikolla käynnistyy rakennushanke, jossa vuoreen puhkaistaan kulkureitti vesiliikenteelle. Käytävä parantaa purjehdusturvallisuutta merialueella.

sunnuntai 10. joulukuuta 2017

Vuoden 2023 tienoilla lautat ja konttialukset pääsevät käyttämään 1 700 metriä pitkää oikotietä, joka kulkee norjalaistunturin läpi. Laajoihin selvityksiin perustuvan suunnitelman mukaan Stadin niemimaalle, joka sijaitsee 175 kilometriä Bergenistä pohjoiseen, rakennetaan jo lähivuosina maailman ensimmäinen laivatunneli.

Hanketta perustellaan erityisesti purjehdusturvallisuuden parantamisella. 

Tunnelin ansiosta alukset välttyvät rannikkoväylän hyvin vaaralliselta osuudelta. Usein myrskytuulten riepottelemalla merialueella esiintyy arvaamattomia voimakkaita virtauksia ja korkeita aaltoja. 

Toisen maailmansodan jälkeen Stadin edustalla tapahtuneissa vesiliikenneonnettomuuksissa on kuollut 34 ihmistä. Uuden oikotien on tarkoitus parantaa paitsi kauppamerenkulun myös huviveneilyn turvallisuutta alueella.

Älä anna tärkeimpien tiedeuutisten mennä ohi – tilaa Tieteen Kuvalehden UUTISKIRJE suoraan sähköpostiisi

Vesiväylä läpäisee vuoren

Tunnelin rakentajat käyttävät sekä kallioporia että räjähteitä, kun he irrottavat vuoresta noin kahdeksan miljoonaa tonnia kiveä. Rakennustyömaan tieltä joudutaan purkamaan neljä asuinkiinteistöä ja lukuisia varastorakennuksia

Tunneli numeroina

  • Pituus: 1700 metriä

  • Tunneliaukon korkeus: 49 metriä

  • Tunneliaukon leveys: 36 metriä

  • Aluksen enimmäisleveys: 26 metriä

  • Kustannusarvio: 300 miljoonaa euroa

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: