SGN7

Akku saa Samsungin puhelimen räjähtämään

Räjähdys- ja tulipalovaara on saanut eteläkorealaisen elektroniikkajätin vetämään takaisin 2,5 miljoonaa Samsung Galaxy Note 7 -puhelinta. Vaarallinen vika piilee todennäköisesti laitteen litiumioniakussa.

tiistai 13. syyskuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

2,5 miljoonaa puhelinta on vedetty takaisin, ja sopasta alkaa kehittyä Samsungille varsin kiusallinen.

Eteläkorealaisen elektroniikkajätin suurin älypuhelinmalli – Samsung Galaxy Note 7 – on osoittautunut nimittäin räjähdysherkäksi.

Useat lentoyhtiöt ovat jo kieltäneet Galaxy Note 7 -puhelinten tuomisen lentokoneeseen.

Vika johtuu akusta

Samsung on ilmoittanut, että räjähdykset aiheuttaa akkuvika. Yritys on aloittanut laajan tutkimuksen siitä, mistä ongelma johtuu.

Kuten kaikissa muissakin älypuhelimissa myös Galaxy Note 7:ssä on litiumioniakku. Niissä litiumatomit luovuttavat elektronin ja muuttuvat litiumioneiksi. Ionit vaeltavat tämän jälkeen miinusnavalta (anodilta) plusnavalle (katodille) niin sanotun elektrolyytin (akun sisältämän nesteen) läpi.

Elektronit pyrkivät noudattamaan samaa reittiä, mutta elektrolyytti estää sen. Sen sijaan niiden on kuljettava katodille esimerkiksi puhelimen kautta, jolloin puhelin saa sähköä.

Kiehuva neste syttyy

Todennäköisesti räjähdykset johtuvat siitä, että "reitti” anodilta katodille lyhenee ajan mittaan halpojen ja helposti kuluvien materiaalien vuoksi.

Kun puhelinta tämän jälkeen ladataan, elektronit pääsevät maaliinsa nopeammin, mikä aiheuttaa elektrolyyttinesteen ylikuumenemisen ja kiehumisen.

Kemiallinen reaktio saa puhelimen räjähtämään, ja elektrolyytti kuumenee niin paljon, että se syttyy palamaan.

Toistaiseksi näin on käynyt vain 35 puhelimelle, mutta sekin riitti siihen, että Samsung veti kaikki Galaxy Note 7 -mallit pois markkinoilta.