Delticom

Miten auton huoltaminen on monimutkaistunut?

Kaupallinen yhteistyöTekniikka kehittyy, mutta tuntuu siltä, että kehitys on monilta osin vaikeuttanut auton huoltamista. Onko auton huoltaminen todellakin nykyisin hankalampaa kuin ennen?

torstai 30. maaliskuuta 2017

Monelle autoilijalle oman auton huoltaminen ja korjaaminen on mieluisaa ajanvietettä ja mukavaa puuhastelua työn vastapainoksi. Toiset taas huoltavat oman autonsa itse säästääkseen autoilun kustannuksissa. Olipa syy mikä tahansa, autojen tekniikan kehittyminen viime vuosikymmenten aikana on asettanut omat haasteensa ja lisävaatimuksensa näiden tee-se-itse-miesten ja -naisten taidoille.

Ennen autot olivat yksinkertaisempia

Kyse ei välttämättä ole isoista asioista. Suurin osa itse autoaan huoltavista henkilöistä on aiemminkin jättänyt isoimmat ja vaativimmat korjaukset huoltoliikkeiden tehtäväksi. Poikkeuksen muodostavat luonnollisesti harrasteautot, jotka saattavat vallata tilaa tallista jopa useiden vuosien ajan osiksi purettuina, ennen kuin ne pääsevät takaisin tieliikenteeseen.

Joitakin vuosikymmeniä sitten autoilijoiden omatoimisuus tuntui kuitenkin olevan hieman nykyistä korkeammalla tasolla. Tähän voi olla syynä se, että tuolloin autot olivat yksinkertaisempia. Kaikki asiat eivät silti ole muuttuneet monimutkaisemmiksi. Vanhemmissa autoissa viat ja oireet piti osata tunnistaa, kun taas nykyautot osaavat kertoa huoltoa vaativan osa-alueen omatoimisesti tai viimeistään diagnostiikkalaitteeseen kytkettynä. Asiantunteva autoharrastaja voi itse asiassa olla autonsa vaatimista huolto- tai korjaustoimenpiteistä huomattavasti aiempaa paremmin tietoinen.

Renkaat vaihdetaan kuten ennenkin

Renkaanvaihtoon tarvitaan sopivan paikan lisäksi tunkki, rengasavain sekä riittävästi lihasvoimaa. Uuden tekniikan ja ajoa helpottavien järjestelmien yleistymisestä huolimatta renkaiden kunnon merkitys turvallisuudelle ja ajomukavuudelle on yhtä tärkeä tekijä kuin ennenkin. Asiantunteva autoilija seuraakin renkaidensa kulutuspinnan tilannetta säännöllisin väliajoin, ja vähintäänkin renkaanvaihdon yhteydessä.

Uuden rengassarjan hankinta on nykyisin helpompaa kuin koskaan. Verkossa toimivilta rengasliikkeiltä löytyy valikoimista kaikki mahdolliset vaihtoehdot, ja uuden sarjan saa kätevästi tilattua suoraan asennuksen suorittavaan liikkeeseen tai kotiovelle esimerkiksi RengasGurulta.

Akun vaihto vaatii välineitä

Autoissa sähköjärjestelmät ovat kehittyneet huimasti ja tietokoneohjatut toiminnot ovat lisääntyneet. Erilaisia tietojärjestelmiä käytetään apuna lähes kaikessa ajamiseen vaikuttavissa osa-alueissa. Tämän seurauksena esimerkiksi auton akun vaihto ei olekaan niin yksinkertaista kuin ennen. Muutamia vuosikymmeniä sitten akun vaihto oli varsin yksinkertainen operaatio. Akun navat kytkettiin vain irti, sitten avattiin akun kiinnikkeet, asennettiin uusi tilalle ja kytkettiin sen navat kiinni. Vaihtotoimenpiteen jälkeen auton kello jouduttiin asettamaan takaisin oikeaan aikaan välissä tapahtuneen virtakatkoksen vuoksi.

Nykyautoissa asia ei ole lainkaan niin yksinkertainen. Useimmissa tapauksissa akun vaihtamisen yhteydessä autolle on myös koodattava uusi akku sen tietojärjestelmiin autodiagnostiikkajärjestelmiä hyödyntämällä. Siksi nykyautosta ei voi myöskään antaa apuvirtaa kaapeleilla toiseen autoon yhtä huolettomasti kuin aiemmin, sillä mahdollinen virtapiikki voi aiheuttaa kalliin vahingon järjestelmiin.

Nykyisin auton sielunelämän tarkempi ymmärtäminen vaatii teknisen osaamisen lisäksi tietojärjestelmien ymmärtämistä, ja useimmissa tapauksissa myös kohtalaisen kalliin diagnostiikkajärjestelmän hankkimista. Perinteisemmät vikavalojen sammuttamiset huoltotoimenpiteiden jälkeen voivat onnistua edullisemmin myös tarkoitukseen suunnitelulla vikakoodinlukijalla.

Polttimo hankalassa paikassa

Yksinkertaisemmista asioista ajovalopolttimon vaihto on hyvä esimerkki huoltotoimenpiteiden monimutkaistumisesta. Useissa tapauksissa polttimon vaihto on muuttunut jopa käsittämättömän vaikeaksi. Autojen muotoilu ja turvallisuusseikat ovat asettaneet omat vaatimuksensa valojen rakenteelle.

Monessa tapauksessa ajovalopolttimon vaihto tapahtuu lokasuojan takaa, ja joissakin malleissa se voi vaatia jopa puskurin paikaltaan poistamista. Näissä tilanteissa polttimon vaihto on toki aivan yhtä työlästä myös huoltoliikkeille, ja omatoimisuudella on mahdollista säästää iso summa rahaa korjaamon tuntiveloitukseen verrattuna. Myös yleistyneet ksenonvalot monimutkaistavat omalta osaltaan ajovalopolttimoiden uusimista. Vaikeustason lisääntymisestä huolimatta palaneet polttimot tulee uusia välittömästi liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi.

Osa huollosta sujuu entiseen tapaan

Niin kauan kuin moottoritekniikassa luotetaan polttomoottoreihin, asianmukaisen voitelun varmistamiseksi moottoriöljyt ja suodatin on vaihdettava tasaisin väliajoin. Tämä perushuolto suoritetaan edelleen täysin samalla tavalla kuin ennekin. Ainoana lisänä mukaan on tullut useimmista autoista jo löytyvän huoltoilmaisimen kuittaus joko auton oman ajotietokoneen kautta tai erillistä laitetta apuna käyttämällä.

Useat valmistajat ovat tosin siirtyneet käyttämään niin sanottua long life -öljynvaihtoväliä, eli öljyt vaihdetaan huomattavasti harvemmin. Pitkän öljynvaihtovälin mahdollistavat öljyen kehittyneet ominaisuudet. Monet autoilijat tosin vaihtavat öljyt huomattavasti valmistajan suosittelemaa öljynvaihtoväliä tiuhemmin.

Huoltotarve vähenee

Tekniikan kehittyessä uusia huoltokohteita on tullut paljon lisää, mutta osaava tee-se-itse-mies voi edelleen puuhastella autonsa parissa viikonloppuisin ainakin perushuoltojen merkeissä. Tulevaisuudessa sähkömoottorilla varustettujen autojen myötä myös huoltotarpeet todennäköisesti vähenevät, ja yhä suurempi osa autojen huoltoon vaadittavasta osaamisesta keskittyy tietotekniikan hyödyntämiseen.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: