Merihätään joutuneen lentopelastus

Miten onnettomuuden uhrit paikannetaan ja nostetaan helikopteriin merestä?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Meripelastukseen käytetään vesillä liikkuvan kaluston ohella usein myös helikoptereita. Ne lentävät ihmistä merestä etsittäessä 50–100 metrin korkeudessa niin päivänvalossa kuin pimeässäkin. Päivällä uhreista yritetään saada havainto joko paljain silmin tai digitaalisella kameralla. Yöllä tärkein apuväline on pimeänäkölaite, NVG. Se käyttää hyväkseen Kuun ja tähtien valoa ja antaa samanlaisen kuvan ympäristöstä kuin katsottaessa vihreiden linssien läpi. Käytössä on myös lämpökamera. Sen ongelma on kapea, vain noin 30-asteinen havainnointisektori. Matalalla lennettäessä kerralla tarkkailtava alue jää melko pieneksi. Pelastettaessa helikopteri leijuu 10–15 m:n korkeudessa. Vinssiä käyttävä lentomekaanikko antaa lentäjälle ohjeita sisäpuhelimella. Pintapelastaja lasketaan vaijerin varassa uhrin luo, jonka kainaloiden alle pujotetaan ns. EFA-lenkki. Uhri ja pintapelastaja vinssataan ylös yhdessä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: