Lentokoneenvalmistaja kehittää ilmalaivaa

Boeing uskoo kuljetustarpeiden tekevän hankkeestaan kannattavan

tiistai 1. syyskuuta 2009

Yhdysvaltalainen lentokoneenvalmistaja Boeing kaavailee tuovansa markkinoille vuonna 2012 vajaat sata metriä pitkän ja 36 metriä korkean heliumtäytteisen ilmalaivan. Sen kehittämiseen on osallistunut myös kanadalaisyritys SkyHook International. Nykyaikaisella suurella ilmalaivalla uskotaan olevan kysyntää, koska sillä voitaisiin hoitaa kuljetuksia vaikeakulkuisille seuduille niin aavikoilla, viidakoissa kuin vuoristoissakin. JHL-40-ilmalaivan tarvitsema noste syntyy pääosin ilmaa kevyemmästä heliumista, joka ei ole räjähdysherkkää. Siihen tulee lisäksi neljä potkurilla varustettua moottoria. Hyötykuorman enimmäismääräksi on suunniteltu noin 40 tonnia. Sitä ei lastata itse ilmalaivaan, vaan se kuljetetaan kontissa, joka roikkuu vaijereiden varassa rungon alla. Toimintasäde on maksimikuormalla 370 kilometriä. Se riittää monenlaisiin tehtäviin syrjäseuduilla, joiden asukkaat ovat enemmän tai vähemmän eristyksissä puutteellisten liikenneyhteyksien takia. Ilmalaiva ei tarvitse helikopterin tavoin kiitotietä, joten sillä pääsee sinnekin, minne lentokoneella ei. Boeing uskoo ilmalaivan kiinnostavan erityisesti yrityksiä, jotka harjoittavat kaivos- tai öljyn- ja kaasunporaustoimintaa kaukana asutuksesta. Yhtiön tavoitteena on saada myydyksi vähintään 50 ilmalaivaa. Monet pitävät Boeingin hanketta yhtä epärealistisena kuin Cargolifter-projektia. Kyseessä oli saksalaisyrityksen ideoima 160 tonnin hyötykuorman kantava ilmalaiva. Sen toteuttaminen kaatui rahoitusvaikeuksiin vuonna 2002. Toinen eurooppalainen kehityshanke on ollut brittiläinen SkyCat. Sitä käsiteltiin numerossa 14/2004.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: