Kevyemmällä koneella edullisemmin enemmän matkustajia

Rungon noste vähentää polttoaineen kulutusta 25 prosenttia

tiistai 1. syyskuuta 2009

Lentoliikenteen nopea kasvu innostaa lentokoneenvalmistajat kehittämään uusia konetyyppejä, joilla voidaan kuljettaa halvemmalla enemmän matkustajia ja rahtia. Boeing ja NASA ovat kehittämässä konetta, jossa pyritään säästöihin sulauttamalla siivet ja runko toisiinsa. Blended Wing Body- eli “siipirunkokoneen” lopullisessa mallissa on kaavailtu olevan tilaa 450 matkustajalle eli saman verran kuin nykyisissä Boeing 747-400 -koneissa. Kone olisi kuitenkin 7 prosenttia kevyempi, kuluttaisi 25 prosenttia vähemmän polttoainetta ja olisi käyttökustannuksiltaan 15 prosenttia halvempi kuin nykyiset suuret suihkukoneet. Suunnittelijoiden mukaan samalla mallilla olisi mahdollista rakentaa myös 800 matkustajapaikan kone. Ensin on kuitenkin tarkoitus rakentaa 450-paikkainen malli, jonka siipien kärkiväli on 80 metriä ja rungon pituus 50 metriä. Mallin lento-ominaisuuksia selvitetään prototyypillä, joka on kooltaan 14 prosenttia varsinaisesta koneesta: siivenkärkien väli on 11 m, ja kone painaa 800 kg. Kauko-ohjattavalla prototyypillä tehdään 30 koelentoa. Konetta ohjataan mittareiden ja koneen nokkaan asennettavan videokameran välittämien tietojen perusteella. Ensimmäiset koelennot prototyypillä on määrä tehdä vuoden 2002 alussa.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: