Kädenpuristus Internetin kautta

Fyysistä kanssakäymistä tietoverkossa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Tekotodellisuuteen on jo pitkään saanut tuntumaa ns. datahansikkaiden avulla. Uuden sukupolven datahansikas mahdollistaa ihmisten välisen fyysisen kosketuksen tietoverkossa – ainakin melkein. Yhdysvaltalainen Virtual Technologies -yritys on kehittänyt CyberGrasp-datahansikkaan, jossa on todentuntuisen voimapalautteen aikaansaava ns. haptinen takaisinkytkentä. Hansikkaassa on vaijereista eli ”jänteistä” koostuva verkko. Joka sormessa on moottori, joka liikuttaa jänteitä niin, että syntyy tuntoaistimus. Lisäksi verkossa on antureita, jotka välittävät tiedon käden liikkeistä tietokoneeseen. Kun käyttäjä panee kätensä datahansikkaaseen, näytölle ilmestyy kuva kädestä, jolla käyttäjä voi tarttua tai koskettaa tekotodellisuuden esineitä ja hahmoja. Nykytekniikalla toteutettu hansikas erottaa virtuaalikohteiden pinnan muodot ja kovuuden ja käyttäjä voi käännellä esineitä kädessään. Seuraava vaihe on kahden käyttäjän välinen kosketus. Kun molemmilla käyttäjillä on datahansikas, he voivat kohdata digitaalihahmoina tekotodellisuudessa ja esimerkiksi kätellä toisiaan, jolloin kosketusaistimus välittyy datahansikkaan kautta tosiaikaisesti heidän käteensä. Mitä lujempaa kättä puristetaan, sitä voimakkaamman tuntemuksen hansikkaan moottorit tuottavat. Tekniikalla on virtuaalikättelyä olennaisempiakin sovelluksia. Sitä on kaavailtu mm. tietokonesimulaatioihin, tietokonesuunnitteluohjelmien apuvälineeksi ja lääketieteeseen etäkirurgian sovelluksiin.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: