Hyrrä estää laivaa keikkumasta

Italialaisyhtiö vähentää huvipursiensa käyttäjien pahoinvointia avaruustekniikalla

tiistai 1. syyskuuta 2009

Italialainen Ferretti-yhtiö valmistaa moottorihuvipursia raharikkaille. Jotta merisairaus ei pääsisi häiritsemään purjehtijoita, huvijahteihin on haettu tekniikkaa Maata kiertävältä radalta. Alun perin satelliittien asennon vakauttamiseen tarkoitetun laitteen uusi sovellus Anti-Rolling Gyro -järjestelmä (ARG) vaientaa aluksen keikkumista aallokossa. Japanilaisen Mitshubishi Heavy Industriesin kehittämä keskelle alusta kiinnitettävä vakain perustuu vapaasti riippuvaan gyroskooppiin eli hyrrän tavoin pyörivään pyörään, joka on ripustettu renkaiden sisälle. Pyörä vastustaa pyörimisakselinsa suunnan muutosta. Vastuksen määrä riippuu pyörimisnopeudesta ja massasta. Kun pyörän massa suhteessa koko laivan massaan on kyllin suuri, heilunta vähenee selvästi. Noin kahden tonnin gyroskooppi vähentää 82-tonnisen Ferretti 880 -aluksen sivusuuntaista heilumista puolella. Gyroskooppiin perustuvia vakainratkaisuja on kehitetty laivoihin ennenkin. Muissa vakainlaitteissa gyroskooppi tosin vain tunnistaa veneen heilumisen ja varsinainen vakauttaminen tapahtuu evillä, jotka toimivat vain, kun niiden ohi virtaa vettä. ARG-järjestelmä toimii myös, kun alus on ankkuroituna. Gyroskoopin pyörää pyörittää sähkömoottori. ARG-vakain perustuu CMG-gyroskooppiin, jota käytetään satelliittien ja avaruusasemien pitämiseksi kiertoradallaan samassa asennossa Maahan nähden. Vesille siirretty avaruustekniikka ei ole aivan halpaa: ARG-vakaimen asentaminen alukseen maksaa useita kymmeniä tuhansia euroja. Toisaalta Ferretin huvipurret maksavat satojatuhansia ja jopa miljoonia.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: