Gyrokopterin comeback

Uudentyyppinen gyrokopteri vaihtoehto helikopterille ja pienkoneille

tiistai 1. syyskuuta 2009

Gyrokopteri eli autogiro on helikopterin edeltäjä, jonka suuruudenaika oli 1920- ja 1930-luvuilla. Siinä on iso vaakatasossa oleva roottori ja pystysuorassa oleva työntävä potkuri sekä lyhyet siivet. Isoa roottoria ei pyöritä moottori vaan lapojen läpi virtaavan ilman synnyttämä ns. autorotaatio, kun kone lentää eteenpäin. Kun helikopterit yleistyivät 1940-luvulla, kiinnostus gyrokopteria kohtaan loppui. Gyrokopterilla on kuitenkin etuja helikopteriin ja lentokoneeseen nähden. Sitä on helppoa lentää, ja sen käyttökustannukset ovat alhaiset. Yhdysvaltalainen Groen Brothers Aviation -yhtiö aikookin palauttaa gyrokopterin taivaalle. Yhtiön Hawk 4T -gyrokopteri on testeissä lentänyt parhaimmillaan 200 km/h. Sen toimintasäde on 900 km ja ylin lentokorkeus 3500 m. Hyötykuormaa kone voi kuljettaa noin 1000 kg. Valmistajan mukaan sarjatuotanto voidaan aloittaa heti, kun kone on saanut virallisen hyväksynnän. Gyrokoptereita on jo tilattu 148 kappaletta. Niitä on kaavailtu käytettävän mm. ilmavalvontatehtäviin ja lyhyen matkan lentotakseina. Hawk 4T:n hinta on viitisen miljoonaa markkaa, ja sen käyttökustannukset ovat puolet pienemmät kuin helikopterin.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: