Tappavatko tuulivoimalat eläimiä?

Ilmeisesti tuuliturbiinin lavat voivat vahingoittaa lentäviä eläimiä paitsi suoraan myös välillisesti aiheuttamiensa pyörrevirtausten ja paineaaltojen takia. Hyönteisten osalta tietoa on vähän, mutta tuulivoimaloiden tiedetään olevan vaarallisia niin linnuille kuin lepakoillekin. Lepakot ovat suuremmassa vaarassa kuin linnut, sillä ne saavat iskuille ja paineelle altistuessaan lintuja helpommin keuhkovammoja ja sisäisiä verenvuotoja. Erityisen paljon lepakkokuolemia on todettu Yhdysvalloissa. Esimerkiksi 1,5 kuukautta kestävän syysmuuton aikana löydettiin kahden amerikkalaisen tuulipuiston alueelta lähes 5?000 kuollutta lepakkoa. Euroopassa määrät ovat olleet huomattavasti pienempiä. Eläinten loukkaantumisriski pienenee, kun tuulivoimalat sijoitetaan muuttoreittien ja pesintäalueiden ulkopuolelle.