nb_u10 Solar Impulse 2

Aurinkokennokone lähti lennolle maailman ympäri

Kahden sveitsiläisen seikkailijan maailmanympärilento aurinkokennokäyttöisellä Solar Impulse 2 -koneella alkoi varhain aamulla Abu Dhabista. Sveitsiläisten tavoitteena on lentää maailman ympäri ainoastaan Auringon voimalla.

torstai 5. maaliskuuta 2015 teksti Carsten Nymann

Tänään noin puoli viisi Suomen aikaa aamulla erikoinen lentokone nousi ilmaan Abu Dhabin lentokentältä Arabiemiraateista.

Solar Impulse 2 -koneen ohjaamossa vuorottelevat sveitsiläiset Bertrand Piccard ja Andre Borschberg. Kone ei käytä tippaakaan polttoainetta, vaan se lentää 100-prosenttisesti aurinkokennojen voimalla.

Lentäjät haluavat kiinnittää huomiota uusiutuvien energiamuotojen mahdollisuuksiin ja lentävät siksi 35?000 kilometriä maapallon ympäri.

Abu Dhabista lentoreitti kulkee itään, ja ensimmäinen välilasku tehdään Omaniin. Sieltä jatketaan Intiaan ja Kiinaan ennen jännittävää lentoa Tyynenmeren yli.

Lue myös: Näin Solar Impulse 2 -kone toimii

Aurinkokennolento kolmen vuoden viivästyksen jälkeen

Lento on 13 vuotta kestäneiden valmistelujen tulos. Ennätyslento toteutuu nyt kolme vuotta alkuperäisestä suunnitelmasta myöhässä, sillä aurinkokennokonetta on koko ajan kehitetty ja paranneltu.

Valmiin Solar Impulse 2 -koneen siipiä peittää yli 17?000 aurinkokennoa. Sen siipien kärkiväli on 72 metriä eli melkein yhtä paljon kuin Airbus A380 -koneen.

Aurinkoenergialla toimiva Solar Impulse -kone on suorittanut testilentoja Abu Dhabissa. Siihen on myös tehty viime hetken parannuksia. Kuva: Stefatou Rezo/Solar Impulse.

Aurinkokennokone painaa vain 2,3 tonnia eli suunnilleen saman verran kuin iso maastoauto. Se on ainoastaan alle prosentin Airbus A380 -koneen painosta.

Maailmanympärimatkalla Bertrand Piccard ja Andre Borschberg lentävät vuorotellen, sillä 3,8 kuution ohjaamoon mahtuu vain yksi lentäjä kerrallaan. Koska matkalla tehdään 10 välilaskua, kumpikin pilotti joutuu lentämään monta vuorokautta yhteen menoon.

Auringon voima siivittää matkaa

Solar Impulse lentää itään, jotta se saisi matkallaan kerättyä mahdollisimman paljon aurinkoenergiaa. Öisin kone lentää kuusi kilometriä lähempänä maanpintaa kuin päivisin. Lue lisää alla olevasta artikkelista:

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: