nb_u18 Audi diesel

Audi imee dieseliä ilmasta

Saksalaisen Audin palveluksessa olevat insinöörit ja kemistit ovat kehittäneet menetelmän, jolla dieseliä saadaan tehtyä vedestä ja hiilidioksidista.

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015 teksti Carsten Nymann

Saksalaisen Dresdenissä toimivan Sunfire-yrityksen tutkijat ovat tällä viikolla esitelleet Saksan hallituksen tutkimusministerille paksua massaa, jota he kutsuvat ”siniseksi raakaöljyksi”.

Sunfire pyörittää koejalostamoa, jonka autonvalmistaja Audi on rakentanut kehittääkseen vaihtoehtoa fossiilisille polttoaineille – ennen kaikkea dieselille.

Työn tuloksena on syntynyt ympäristöä saastuttamatonta dieseliä.

Dresdenin koelaitos käyttää biokaasulaitoksesta peräisin olevaa hiilidioksidia, mutta se on suunniteltu niin, että se voisi myös imeä sitä suoraan ilmasta.

Vesi muuttuu dieseliksi

Tutkijat halkaisevat tuulivoimalla tuotetun sähkön avulla veden elektrolyysissä hapeksi ja vedyksi.

Happi päästetään ilmakehään ja vety taas sekoitetaan kahdessa kemiallisessa prosessissa hiilidioksidiin.

Kemiallisissa reaktioissa syntyy raakaöljyä muistuttavaa tuotetta, joka voidaan jalostaa synteettiseksi dieselöljyksi.

Taloudellisuus riippuu sähkön hinnasta

Tutkijat korostavat, että tuote, jonka he ovat nimenneet e-diseliksi, on paljon puhtaampaa kuin perinteinen diesel, sillä se ei sisällä rikkiä.

Sunfire tuottaa koelaitoksessa 160 litraa e-dieseliä kuukaudessa. Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus rakentaa varsinainen tuotantolaitos.

E-dieselin hinnan uskotaan olevan suunnilleen samalla tasolla – tai ehkä hieman korkeammalla – kuin tavallisen dieselin. Tuotteen hinta riippuu sähkön hinnasta.

Energiaa lypsetään luonnosta