nb_u19 Tesla batteries

Tesla: Unohda sähköverkko, osta kotiin akku

Yhdysvaltalainen Tesla nappasi sähköautonsa akun ja ripusti sen seinälle, josta se välittää sähköä kotitalouksien tarpeisiin.

torstai 7. toukokuuta 2015 teksti Carsten Nymann

Tekniikan supertähti Elon Musk on jo mullistanut sähköautomarkkinat Tesla-sähköautoilla. Nyt Musk on päättänyt mullistaa myös sähköpörssin.

Teslan uusi idea, Powerwall-akku, on karkeasti yleistettynä yhtä kuin yhtiön Model S -sähköauton akku kiinnitettynä kodin seinälle.

Tesla haluaa varastoida aurinkoenergiaa

Powerwall-akku varastoi päivän aikana itseensä energiaa aurinkokennojen avulla. Kun perheenjäsenet saapuvat illalla kotiin, he saavat sähkölaitteisiinsa akusta ilmaista sähköä.

Nykyään monet aurinkopaneeleita hyödyntävät kotitaloudet myyvät ylijäämäenergian sähköyhtiöille. Powerwallin ansiosta kotitaloudet voisivat hyödyntää akun varastoiman sähkön itse.

Akku voidaan kiinnittää sisä- tai ulkotiloihin. Sen luvataan toimivan myös 20 pakkasasteessa. Kuva: Tesla Motors.

Tesla käyttää hiustenkuivainta

Powerwall-akun mitat ovat 80 x 140 senttiä, ja sen kapasiteetti on kymmenen kilowattituntia.

Hiustenkuivaajan teho on 1 kilowattituntia, joten jos hiustenkuivaaja puhaltaa täydellä teholla tunnin ajan, se käyttää kymmenesosan Powerwall-akkuun latautuneesta sähköstä.

Riippumattomien asiantuntijoiden mukaan yhden kotitalouden sähkölaitteet voisivat toimia Teslan Powerwall-akun varassa useita tunteja.

Tesla-akku hamstraa halpaa sähköä

Alueilla, joilla on tarjolla paljon tuulivoimaa, Powerwalliin voidaan Teslan mukaan varastoida myös tuulienergialla tuotettua sähköä silloin, kun se on halpaa.

Teslan akkua voi käyttää lisäksi hätävarana sähkökatkojen aikana. Elon Musk kaavailee myös Powerwallista ratkaisua sähkönvarastointiin alueille, joilla ei ole sähköverkkoa.

Tesla rakentaa parhaillaan suurta akkutehdasta Nevadaan Yhdysvaltoihin. Vuodesta 2017 alkaen tehtaan on määrä tuottaa akkuja moniin eri tarkoituksiin.

Alkuaineet tuottavat sähköä

Powerwallissa ja Teslan sähköautoissa on NMC-litiumioniakku.

Akun lyhenne viittaa sen plusnapaan, katodiin, joka koostuu kolmesta alkuaineesta: nikkelistä (Nickel), mangaanista (Manganese) ja koboltista (Cobalt).

Kun akku latautuu, litiumionit (sähköisesti varautuneet atomit) siirtyvät katodilta nesteen kautta grafiitista tehtyyn miinusnapaan eli anodiin.

Kun akku on käytössä, ionit siirtyvät takaisin katodiin. Samalla ne luovuttavat elektroneja, jotka ohjataan ulos akusta ja käyttävät siihen kytkettyjä sähkölaitteita.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: