Ääntä nopeamman koneen melu kuriin pulskalla nokalla

Etuosan uusi muotoilu vähentää meteliä kolmasosan

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ääntä nopeampien lentojen aikakausi päättyi siviili-ilmailussa 2003, kun Concordet siirrettiin monien mielestä ennenaikaiselle eläkkeelle. Ajatusta uudesta ääntä nopeammasta matkustajakoneesta ei ole kuitenkaan haudattu. Ääntä nopeammin lentämiseen liittyy monia ongelmia, joiden ratkaiseminen on osoittautunut melkoiseksi haasteeksi. Yksi pahimmista on meluhaitta, joka rajoittaa ääntä nopeampien koneiden käyttöä asutuilla alueilla. Nasan ja Northrop Grumman -yhtiön tutkijat ovat selvittäneet mahdollisuuksia vähentää lentomelua muotoilemalla koneen nokka uudella tavalla. Nokan suunnittelun lähtökohtana on ollut F-5E-sotilaskone. Sen terävää nokkaa on pyöristetty ja laajennettu. Muotoilu näyttää vähentävän äänen nopeuden saavuttamisen yhteydessä syntyvien sokkiaaltojen ja samalla melun määrää. Testeissä melutaso on jäänyt äänivallin murtuessa kolmasosan matalammaksi kuin normaalisti. Edistysaskeleen arvellaan madaltavan kynnystä rakentaa seuraavan sukupolven ääntä nopeampi matkustajakone.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: