neanderhtal

Neandertalilaiset koristelivat itseään väreillä

Espanjasta tehty löytö viittaa siihen, että neandertalilaiset maalasivat itseään. Ilmeisesti heillä oli käytössään myös jonkinlainen kieli.

tiistai 8. kesäkuuta 2010

Neandertalilaiset olivat ehkä oletettua kehittyneempiä. Tähän viittaa Kaakkois-Espanjasta tehty 50?000 vuotta vanha löytö. Arkeologit ovat kaivaneet esiin värikkäitä simpukankuoria, jotka oli rei’itetty niin, että niitä voitiin pitää kaulakoruina.

Kuorien läheltä löytyi keltaisesta ja punaisesta väriaineesta koostuvia möhkäleitä, jotka ilmeisesti olivat olleet nahkasta tai muusta kauan sitten mädäntyneestä elollisesta aineesta tehdyssä pussissa. Samassa paikassa oli myös simpukankuori, jossa erottui väriaineen jäännöksiä.

Brittiläisen Bristolin yliopiston professorin João Zilhãon johtaman tutkijaryhmän mukaan väriaineiden löytyminen on vahva todiste siitä, että neandertalilaiset ovat käyttäneet niitä niin esineiden koristeluun kuin kehonsakin maalaamiseen. Tutkijat uskovat myös, että neandertalilaisilla on täytynyt olla käytössään jonkinlainen kieli, koska he pystyivät ilmaisemaan itseään taiteellisesti ja vertauskuvallisesti.