nb_u15 Little Foot

Apinaihminen osoittautui yllättävän vanhaksi

Etelä-Afrikasta 21 vuotta sitten löydetty fossiili on osoittautunut yhdeksi vanhimmista apinaihmisistä tehdyistä löydöistä.

torstai 9. huhtikuuta 2015 teksti Carsten Nymann

Vuonna 1997 paleontologi Ron Clarke löysi 30 metriä syvästä Strekfonteinin luolasta Etelä-Afrikasta kädellisen fossiilin, jolle annettiin nimeksi Little Foot.

Clarke havaitsi nopeasti, että Little Foot edusti Australopithecus-sukua, mutta melkein täydellisen fossiilin ikä on ollut arvoitus.

Kun tutkijat nyt ovat mitanneet Little Footin löytöpaikan kalliosta peräisin olevan kvartsin sisältämiä alumiinin ja berylliumin isotooppeja, he ovat saaneet selville, että apinaihminen kuoli 3,67 miljoonaa vuotta sitten.

Little Footin fossiili oli löytyessään lujasti kiinni kalliossa. Luut irrotettiin kalliosta paineilmalla toimivalla pienellä kaiverruskynällä. Kuva: Scanpix.

Kiista lajinmäärityksestä

Fossiilin tarkka ikä on tärkeä tieto, sillä sen avulla Clarke ja muut Little Footin parissa työskentelevät paleontologit voivat saada selville, minkä lajin apinaihmisestä on kyse.

Clarke uskoo, että Little Foot kuuluu Australopithecus prometheus -lajiin. Toisten tutkijoiden mielestä se taas on Australopithecus africanus eli afrikanapinaihminen.

Little Foot eli samaan aikaan kuin Lucy

Nyt kun fossiilin ikä on selvillä, tiedetään, että se eli samoihin aikoihin kuin toinen tunnettu apinaihminen, Itä-Afrikasta 1974 löydetty Australopithecus afarensis, joka on saanut nimekseen Lucy.

Tarkemmissa tutkimuksissa selviää, mihin kohtaan ihmisen sukupuuta Little Foot kuuluu. Tällä hetkellä Clarke ja muut tutkijat toteavat ajoituksen viittaavan siihen, että jo hyvin varhaisessa vaiheessa eri puolilla Afrikkaa eli monia eri apinaihmislajeja.

Little Foot ravistelee sukupuuta