Yakut

Afrikasta lähteneet kävivät tuhon partaalla

Geenitutkijat uskovat, että Afrikasta lähteneiden kansojen kokemat kriisit selviävät dna-näytteistä.

keskiviikko 13. tammikuuta 2010

Nykyiset eurooppalaiset, aasialaiset ja amerikkalaiset – sekä intiaanit että myöhempien tulokkaiden jälkeläiset – ovat geneettisesti paljon yhdenmukaisempia kuin Afrikan asukkaat. Selitys näyttää olevan muinainen ahdinko.

Geenitutkijat William Amos ja Joe Hoffman brittiläisestä Cambridgen yliopistosta selvittivät kansojen menneisyyttä 53:lta eri kansanryhmältä otetuista dna-näytteistä.

Niiden perusteella he päättelivät, että ihmisryhmiä, jotka muuttivat Afrikasta 50?000–60?000 vuotta sitten, kohtasi kahdesti niin vakava kriisi, että koko väestö oli tuhon partaalla. Koska vain pieni ryhmä säilyi ja jatkoi sukua, geneettinen vaihtelu jäi pieneksi. Afrikkaan jääneitä kriisit eivät koskeneet, joten siellä geenivalikoima on suurempi.

Erityisen selvästi menneet koettelemukset näkyvät Lähi-idän asukkaiden ja Koillis-Aasian jakuuttien perimässä. Tutkijat uskovat, että kriisit liittyivät suurten esteiden, kuten Välimeren tai Beringinsalmen, ylittämiseen. Lähi-itään – ja sieltä Eurooppaan – tai Amerikkaan pääsi vain pieni osa muuttajista.