Leakey

Afrikassa eli ehkä kolme ihmislajia rinnakkain

Tutkija uskoo, että tuore luulöytö vahvistaa vanhan teorian.

tiistai 21. toukokuuta 2013

Ihmisen sukupuussa on enemmän oksia kuin on oletettu, uskoo brittitutkija Meave Leakey. Hänen mukaansa Afrikassa eli kaksi miljoonaa vuotta sitten pystyihmisen (Homo erectus) ja käteväihmisen (Homo habilis) rinnalla ainakin yksi muu ihmislaji.

Neljä kallolöytöä

Leakey perustaa päätelmänsä neljään kallonkappaleeseen, jotka hänen tutkimusryhmänsä löysi Keniasta 1972, 2007, 2008 ja 2009. Luut poikkeavat niin paljon muista, että Leakeyn mukaan kyseessä täytyy olla oma lajinsa, turkananihminen (Homo rudolfensis).

Vuoden 1972 löydön jälkeen monet muut tutkijat arvioivat, että kyseessä oli käteväihmisen muunnelma. Leakeyn mukaan uudempien löytöjen analyysi kuitenkin vahvistaa, että kyseessä on eri laji.

Kollega on eri mieltä

Toinen kuuluisa fossiilitutkija, paleontologi Tim White Kalifornian yliopistosta on todennut, että "on mahdotonta tunnistaa muinainen laji leuasta ja parista hampaasta".

Meave Leakey

Maailman kuuluisimpien fossiilitutkijoiden Mary ja Louis Leakeyn miniä. Hän johtaa yhdessä miehensä ja tyttärensä kanssa tutkimuskeskusta Turkanajärven rannalla Keniassa.