© Ng Yin Chern, Shutterstock

Pussieläimet aasialaista sukua

Fossiililöytö pakottaa tarkistamaan nykykäsityksiä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Kiinasta Liaoningin maakunnasta on löydetty erittäin hyvin säilynyt 125 miljoonaa vuotta vanha eläinfossiili.

Yhdysvaltalaisen Carnegien luonnonhistorian museon paleontologin Zhe-Xi Luon mukaan kyse on pienestä pussieläimestä.

Laji, jonka tieteellinen nimi on Sinodelphys szalayi, kyseenalaistaa aiemmat teoriat pussieläinten kehittymispaikasta.

Kiinasta löydetty fossiili on 25 miljoonaa vuotta vanhempi kuin amerikkalaiset fossiilit, joita on tähän asti pidetty varhaisimpina pussieläiminä.

Nykykäsityksen mukaan nisäkkäiden evoluution kannalta keskeinen jako pussieläimiin ja istukallisiin nisäkkäisiin tapahtui Pohjois-Amerikassa.

Istukalliset nisäkkäät, joihin myös ihminen kuuluu, eroavat pussieläimistä sikäli, että ne synnyttävät kehittyneempiä jälkeläisiä.

Pussieläinten poikaset jatkavat kehitystään emon pussissa vielä syntymän jälkeen.

Aasia näyttää nyt olevan kummankin nisäkäsryhmän kotiseutu, sillä 2002 Liaoningista löydettiin 125 miljoonaa vuotta vanha istukallisten nisäkkäiden kantamuoto, Eomaia scansoria.

Tämäkin fossiili oli selvästi vanhempi kuin Amerikassa tehdyt löydöt.

Pussieläinten ja istukallisten nisäkkäiden tiet erkanivat todennäköisesti Euraasiassa.

Ilmeisesti pohjoisella pallonpuoliskolla kehittyneet pussieläimet alkoivat levitä nykyisille eteläisille elinalueilleen vasta noin 15 miljoonaa vuotta sitten ehkä ilmastonmuutoksen takia.