nb_u48 Mammoth

Askel kohti mammutin kloonausta

Mammutin kloonausta suunnittelevilta tutkijoilta on puuttunut vain yksi asia: mammutin täydellinen dna. Nyt julkistettu löytö voi mullistaa tilanteen.

torstai 27. marraskuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Haavasta tihkui tummanpunaista nestettä, kun tutkijat vuonna 2013 leikkasivat varovasti viillon maailman parhaiten säilyneen mammutin kudoksiin.

Nyt on vahvistunut, että mammutin ruhosta tihkunut neste oli verta. Naaraspuolinen mammutti oli jäänyt 28 000 vuotta sitten ikiroudan vangiksi Siperiassa sijaitsevalle Malyi Ljahovskin saarelle.

Verinäytteistä etsitäänkin nyt kiivaasti paleontologien viisastenkiveä, solua, joka sisältäisi mammutin geneettisen ohjekirjan eli genomin.

Ensin vuorivuohi, nyt mammutti

Ehjän tuman ja täydellisen dna:n sisältävä solu on viiimeinen puuttuva pala, jonka tutkijat tarvitsevat pystyäkseen tuottamaan elävän mammutin.

Kloonaukseen tarvittava tekniikka on jo olemassa, ja sillä on onnistuttu kloonaamaan jo lampaita ja koiria ja jopa palauttamaan elävien kirjoihin sukupuuttoon kuollut vuorivuohi, joka tosin eli vain seitsemän minuuttia.

Mammutti kasvaa norsun kohdussa

Jos mammutin kokonainen tuma löydetään, se voidaan siirtää norsun munasoluun ja seurata, alkaako se jakaantua.

Mahdollinen alkio siirretään norsun kohtuun, ja jos kaikki menee hyvin, norsu synnyttää 22 kuukauden kuluttua mammutinpoikasen.

Prosessi ei tosin ole lainkaan niin yksinkertainen kuin miltä se kuulostaa.

Hanketta on arvosteltu muun muassa siksi, että siinä joudutaan käyttämään sijaisemoina useita uhanalaisia aasiannorsuja, mikä voi vaarantaa niiden hengen.

Sapelihammaskissa, alkuhärkä ja mammutti heräävät henkiin