fossils together

Ainutlaatuinen fossiili: Peto ja sen saalis kohtalotovereina

Etelä-Afrikassa kalliosta paljastui 250 miljoonaa vuotta vanhat fossiilit uudella 3D-kuvaustekniikalla.

perjantai 11. lokakuuta 2013

250 miljoonaa vuotta sitten joutui surman suuhun omalaatuinen pari: itsensä loukannut sammakkoeläin ja petonisäkäsmäinen matelija. Ne olivat samassa luolassa, kun se alkoi yhtäkkiä tulvia.

Kansainvälinen tutkijaryhmä, jonka jäsenet olivat kotoisin Etelä-Afrikasta, Australiasta ja Ranskasta, löysi kummallisen kaksikon Etelä-Afrikassa Karoon aroalueella sijaitsevasta kalliosta. Löytö oli kuin esihistoriallisesta tapahtumasta näpätty tilannekuva.

3D-kuva paljasti eläimet

Karoon kallioista on aikojen kuluessa paikannettu useita muinaisia luolia ja niissä fossiilistuneita eläimiä. Uusi löytö tehtiin, kun tutkimuskohteita käytiin läpi.

Nykyaikaisella kuvaustekniikalla tuotettu 3D-kuva esiintymästä paljasti ensin erinomaisesti säilyneen Thrinaxodonin. Se on kynodontteihin eli nisäkkäiden esivanhempiin kuuluva eläinsuku. Kun kartoitusta jatkettiin, huomattiin, että kalliossa oli myös jo kauan sitten hävinneen varhaisen sammakkoeläinsuvun, Broomistegan, edustajan kivettyneet jäännökset.

Salamanterimaisen sammakkoeläimen kylkiluut olivat murtuneet. Mahdollisesti se oli raahautunut luolaan kärsimään vaivojaan siitä huolimatta, että siellä oli lihansyöjä Thrinaxodon. Ehkä tämä ei edes ehtinyt huomaamaan suupalaksi sopivaa vierastaan ennen kuin ne molemmat joutuivat tapahtumien pyörteeseen, eli hukkuivat luolan täyttyessä vedellä.

Vincent Fernandez

Paleontologi Vincent Fernandez eteläafrikkalaisesta Witwatersrandin yliopistosta häkeltyi analysoidessaan tutkimusaineistoa: "Oli melkoinen yllätys löytää kuvista toiset hampaat, jotka selvästi kuuluivat aivan erilaiselle eläimelle kuin nisäkäsmäiselle matelijalle."