Sneleopard

Kissaeläimet tulivat Aasiasta

Tuore vanhan kissaeläimen fossiililöytö tukee käsitystä siitä, että kissojen alkukoti oli Aasiassa.

sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Suuren kissaeläimen fossiili löytyi Himalajalta

Himalajalta Tiibetin länsisyrjältä löydetyt 4–5 miljoonaa vuotta vanhat luunkappaleet ovat vieneet Afrikalta kissojen alkukodin tittelin.

Kiinalais-yhdysvaltalaisen tutkijaryhmän esiin kaivamat nykyisen lumileopardin sukulaiselle kuuluneet kallon palaset ovat vanhimpia tunnettuja kissaeläimen fossiileja. Tutkijoiden mukaan löytö osoittaa, että kissat levittäytyivät maailmalle Keski-Aasiasta eivätkä Afrikasta niin kuin on esitetty.

Kissojen kantamuoto syntyi Aasiassa

Ajatus kissojen aasialaisesta alkukodista syntyi jo 2006, kun nykyisten kissapetojen dna-analyysi osoitti, että niiden yhteinen kantamuoto on todennäköisimmin elänyt Keski-Aasiassa noin 11 miljoonaa vuotta sitten.

Toiseksi vanhin fossiili on Tansaniasta

Kaikki tutkijat eivät kuitenkaan lämmenneet teorialle, sillä vanhin ison kissaeläimen fossiili oli Tansaniasta Itä-Afrikasta ja sillä oli ikää vain 3,6 miljoonaa vuotta.

Tiibetiläiskissan fossiilin löysi yhdysvaltalaisen Jack Tsengin johtama tutkijaryhmä. Se on saanut lajinimekseen Panthera blytheae. Laji muistutti lumileopardia, mutta se oli vain 20-kiloinen. Lumileopardi voi painaa 30–100 kiloa.

Tiibetiläislaji kuuluu kallonsa perusteella Pantherasukuun eli suurkissoihin. Se on sukupuun vanhin haara.

Maailman vanhin kissa

Varhaisin kissalaji määritettiin kallonkappaleista, jotka löydettiin Zandan alueelta Tiibetin lounaiskolkasta. Tansaniasta löydetyt kissapetojen fossiilit ovat puoli miljoonaa vuotta nuorempia.