Plimsoll

Lastimerkki pelasti laivoja

perjantai 25. lokakuuta 2013 teksti Hans Henrik Fafner

Plimsollin merkki esti liian suuret kuormat

Plimsollin merkki tarkoittaa ensisijaisesti laivan kylkeen maalattua pyöreää merkkiä, jonka halkaisee vaakasuora viiva. Jos se oli laivassa näkyvissä, lasti oli sopiva. Jos merkki jäi vesirajan alapuolelle, laiva oli lastattu liian täyteen ja sillä oli suuri riski upota ainakin myrskysäällä. Merkin käyttö yleistyi 1800-luvulla, ja siitä oli useita versioita.

Merkki sai nimensä Britannian parlamentin jäsenen Samuel Plimsollin (1824–98) mukaan. Plimsollia huolestutti se, että laivoja upposi usein liian suuren kuorman vuoksi. Ylikuormaamista käytettiin myös vakuutuspetoksissa: laiva vakuutettiin kalliisti, lastattiin tarkoituksella liian täyteen ja sen annettiin upota. Vuonna 1878 Plimsoll sai ajettua läpi lain, jossa määrättiin yläraja sille, kuinka paljon laiva sai ottaa lastia. Laivojen runkoon maalattiin keskelle sekä styyrpuurin että paapurin puolelle merkki, jota syvemmälle laiva ei saanut lastattuna upota.

Merkin oli pakko näkyä

Plimsollin merkki tunnetaan myös lastiviivana ja lastimerkkinä. Kun laiva lähti satamasta, merkin piti olla näkyvissä. Liikalastaus väheni, koska laivan liian suuren lastin havaitsi tämän jälkeen kuka tahansa maallikkokin. Plimsollin merkin käyttö vähensi vakuutuspetoksia ja säästi runsaasti ihmishenkiä.

Plimsollin merkki liittyy myös käsitteeseen "kuollut paino". Se ei ole mittayksikkö vaan sillä tarkoitetaan aluksen kantavuutta eli lastin, ihmisten ja varastojen yhteispaino, joka saa aluksen vajoamaan lastiviivaan saakka.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: