nb_u13 Richard III

Kuolleen kuninkaan viimeinen matka

Englannin kuninkaan Rikhard III:n hautajaissaatto kulki viime viikolla kuninkaan kuolinpaikasta Leicesterin katedraaliin. Torstaina haudattu kuningas kuoli 530 vuotta sitten.

keskiviikko 25. maaliskuuta 2015 teksti Carsten Nymann

Englannin kuningas Rikhard III kuoli 22. elokuuta 1485 Bosworthin taistelussa. Hänen alaston ruumiinsa oli ensin kansan nähtävänä ja sitten se sullottiin kiireessä liian lyhyeen hautakuoppaan.

Vasta vuonna 2012 arkeologit löysivät kuninkaan ruumiin pysäköintipaikan alta. Musta Jaguar-merkkinen ruumisauto kuljetti kuninkaan jäännöksiä menneellä viikolla viiden päivän ajan ympäri Englantia, ja viime torstaina 530 vuotta sitten kuollut Rikhard III haudattiin kuninkaallisin menoin.

Sukulainen teki Rikhard III:n arkun

Kunniavieraina kruunupään epätavallisissa hautajaisissa olivat tutkijat, jotka löysivät ja tunnistivat Rikhardin maalliset jäännökset.

Rikhardin arkun on tehnyt englantilaisesta tammesta kanadalainen puuseppä Michel Ibsen, joka on Rikhardin sukulainen. Ibsenin dna-näytettä käytettiin kuninkaan henkilöllisyyden varmistamisessa.

Lue Rikhard III:n koko tarina