Beaufort

Beaufortin asteikko helpotti tuulesta keskustelua

Tuulenvoimakkuudesta ei päästy yksimielisyyteenKun brittiläiset meriupseerit 1800-luvun alussa merkitsivät huomioitaan säästä lokikirjaan, heillä oli iso ongelma. Se, mikä joistakuista tuntui pieneltä myrskyltä, oli toisten mielestä vain navakkaa tuulta. Erittäin voimakasta tuulta kutsuttiin ”pelikaaniksi", mutta voimakkaan tuulen määritteleminen yksiselitteisesti ei ollut mahdollista.Beaufortin asteikosta tuli brittilaivaston standardi

perjantai 25. lokakuuta 2013 teksti Hans Henrik Fafner

Tuulenvoimakkuudesta ei päästy yksimielisyyteen

Kun brittiläiset meriupseerit 1800-luvun alussa merkitsivät huomioitaan säästä lokikirjaan, heillä oli iso ongelma. Se, mikä joistakuista tuntui pieneltä myrskyltä, oli toisten mielestä vain navakkaa tuulta. Erittäin voimakasta tuulta kutsuttiin ”pelikaaniksi", mutta voimakkaan tuulen määritteleminen yksiselitteisesti ei ollut mahdollista.

Beaufortin asteikosta tuli brittilaivaston standardi

Yksi meriupseereista, Francis Beaufort (1774–1857), oli kehittänyt pitkään asteikkoa tuulenvoimakkuudelle. Moni muukin oli yrittänyt sitä häntä aiemmin, mutta vasta kun Beaufort 1830-luvulla sai korkean hallinnollisen viran brittilaivastossa, hän pystyi tekemään omasta asteikostaan standardin.

Asteikko kertoi, miten brittilaivastossa tavallisimman aluksen, fregatin, purjeet käyttäytyivät eri tuulenvoimakkuuksilla. Yksi asteikon kohta ilmaisi sitä, että tuulta oli riittävästi laivan ohjaamiseen. Pidemmällä asteikossa tuulenvoimakkuus oli niin suuri, että se oli repiä purjeet riekaleiksi.

Asteikko tarkentui

1850-luvulla myös kauppalaivasto alkoi käyttää Beaufortin asteikkoa. Siitä oli tullut tarkempi, sillä tuohon aikaan tuulta mitattiin jo myös anemometreilla, jotka pyörivät sitä vinhemmin, mitä kovempi tuuli oli. Kun höyrylaivat yleistyivät, vuonna 1916 siirryttiin kuvaamaan meren käyttäytymistä purjeiden sijaan. Tämä asteikko yhtenäistettiin vuonna 1926, jolloin siihen lisättiin myös solmut.

Beaufortin asteikossa 9 on myrskyä, jossa tuulennopeus on 41–47 solmua (20,8–24,4 metriä sekunnissa) ja jossa muodostuu korkeita kuohuvia aaltoja (2,75 metriä). Maalla puista katkeaa paksuja oksia ja rakennukset vaurioituvat.

Beaufortin asteikko eli boforiasteikko on normaalisti 13-portainen (0–12). Vuonna 1946 sitä laajennettiin portailla 13–17. Suurimpia portaita tarvitaan vain esimerkiksi trooppisissa hirmumyrskyissä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: