nb_u05 Auschwitz

Auschwitz 70 vuotta: Arkeologit vahvistavat julmuudet

Tällä viikolla tulee kuluneeksi 70 vuotta siitä, kun Auschwitzin keskitysleiri vapautettiin. Arkeologit ovat pystyneet nykytekniikoilla vahvistamaan siellä tapahtuneet kauheudet.

torstai 29. tammikuuta 2015

300 ihmistä, jotka selvisivät natsien ylläpitämältä Auschwitzin keskitysleiriltä hengissä, oli tiistaina paikalla tilaisuudessa, jossa muisteltiin leirin vapauttamista 70 vuotta sitten.

Kaikkiaan leiriltä selvisi hengissä 7 750 henkeä.

Arkeologit tutkivat Auschwitzin tarkkaan

Sitä mukaa kuin leirin julmuuksien todistajien määrä on vähentynyt ja muistot haalistuneet, muunlaisten fyysisten todisteiden tarve natsien julmuuksista on kasvanut.

Kuolemanleiri onkin nyt tutkittu arkeologisin menetelmin, jotta on voitu vahvistaa tai kumota joitakin erityisesti holokaustin olemassaolon kieltävien tahojen väitteitä.

Kyllä, Auschwitzissa käytettiin kaasua

Kaasukammioiden seinämistä on otettu näytteitä, jotka osoittavat, että niissä käytettiin tappavaa Zyklon B -kaasua.

Valokuvia tutkimalla Aakeologit ovat myös löytäneet kammioiden katoista reikiä, joista kaasua johdettiin kammion.

Muitakin leirejä tutkitaan

Uusinta tekniikkaa on nyt valjastettu sodan vähemmän tunnettujen puolien valaisemiseksi.

Esimerkiksi Puolassa Treblinkan entisestä keskitysleiristä on löydettu maatutkalla tuhansien ruumiiden joukkohautoja.

Tutkijat etsivät kaikuluotaimilla, tutkilla ja kameroilla myös sodan arjesta kertovia esineitä, kuten patoja, kahvikuppeja ja parturin välineitä.

Lue lisää siitä, miten arkeologit etsivät todisteita: