Yksikin laji voi olla tärkeä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Onko sillä, että kasvi- ja eläinlajien määrä pienenee, muuta merkitystä kuin se, että meillä on aina vähemmän nähtävää? Arvioiden mukaan kasvi- ja eläinlajeja kuolee sukupuuttoon tätä nykyä tuhat kertaa luonnollista nopeammin. Tilannetta voidaan verrata aiemmilta geologisilta aikakausilta tunnettuihin viiteen joukkotuhoon, joiden aikana elämän säilyminen maapallolla on ollut vaakalaudalla. Lajiston kutistuminen johtuu pääasiassa ihmisen toiminnasta. Sillä on sekä ekologisia, kulttuurisia että taloudellisia seurauksia. Suuren lajimäärän katsotaan vakauttavan ekosysteemiä. Mitä tiheämmän verkoston kasvi- ja eläinlajit muodostavat, sitä paremmin eliöyhteisö sietää ympäristön häiriöitä ja kantojen voimakkaita vaihteluita. Lajit pitävät toisensa kurissa. Kun vaihtoehtoja on paljon, lajit voi myös periä sukupuuttoon kuolleiden lajien aseman ekosysteemissä. Monien alkuperäiskansojen olemassaolo ja kulttuuri ovat riippuvaisia yhdestä saaliseläinlajista. Tällöin lajin sukupuutto tarkoittaa myös kulttuurin tuhoutumista. Runsaslajisissa ympäristöissä, kuten sademetsissä ja koralliriutoilla, jokainen ekologinen lokero on käytetty hyödyksi ja geneettinen muuntelu on suurta. Luonnon köyhtyminen heikentää esimerkiksi lääketeollisuuden mahdollisuuksia löytää uusia lääkeaineita.