Black smokers

Video: Vieraile elämän kehdossa

Lähde virtuaalimatkalle Atlantin pohjaan, missä Maan elämä uusien tutkimustulosten mukaan on saattanut syntyä.

maanantai 29. heinäkuuta 2013 teksti Carsten Nymann

Maapallon elämä on saattanut syntyä merenpohjassa neljä miljardia vuotta sitten tapahtuneiden kemiallisten ja geologisten prosessien seurauksena.

Kaksi biologia on nyt ensimmäistä kertaa pystynyt selvittämään teorian perustana olevaa biokemiaa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että he ovat esittäneet maailman ensimmäisen täysin dokumentoidun teorian elämän alkuperästä.

Tutkijoiden mukaan elämä alkoi pylväsmäisten rakenteiden ympärillä. Niiden kaltaisia on Atlantin valtameren pohjassa yhä nykyäänkin alueella, jota kutsutaan nimellä Lost City eli kadonnut kaupunki.

Katso videopätkä Animaatio kuvaa tutkijoiden teoriaa siitä, miten elämä on voinut syntyä paikoissa, jotka muistuttavat nykyistä Lost Cityä.

Tässä videossa tutkijat käyvät Lost Cityssä.

Tutkijat pääsivät ensimmäisen kerran syvänmeren arvoituksellisen kemiallisen eliömaailman jäljille, kun he löysivät niin sanottuja mustia savuttajia reilut 30 vuotta sitten. Alla olevassa videossa pääset näkemään savuavat pylväät lähietäisyydeltä.

Lue lisää Lue lisää mustista savuttajista, kadonneesta kaupungista ja elämän synnystä Tieteen Kuvalehden laajasta artikkelista, jonka voit ladata tästä.