Anomalicaris FI

Meripedot näkivät hyvin

Kivettynyt meripedon silmä todisti teorian siitä, että silmä kehittyi nopeasti jo kambrikaudella.

tiistai 1. toukokuuta 2012

Evoluutioteorian mukaan niinkin monimutkainen elin kuin verkkosilmä on kehittynyt nykyiselleen hyvin lyhyessä ajassa jo kambrikauden alussa noin 545 miljoonaa vuotta sitten, jolloin elämä monimuotoistui.

Nyt teorialle on saatu myös vahvistus, kun australialaisen Uuden Englannin yliopiston tutkijat löysivät Anomalicaris-pedon kivettyneen silmän Australian eteläpuolella sijaitsevan Kangoroosaaren geologisesti merkittävältä suojelualueelta.

Silmissä 16 000 osasilmää

Noin metrin pituinen Anomalicaris oli merien ravintoketjun huipulla kambrikaudella 500 miljoonaa vuotta sitten. Se oli myös suurempi kuin monet muut tuolloiset merieläimet. Anomalicariksen ulokkeiden päissä sijainneet silmät muistuttivat nykyisten hyönteisten silmiä. Silmissä oli kaikkiaan 16?000 osasilmää, joilla peto näki veden alla erittäin tarkasti. Nykyisillä huonekärpäsillä on silmässään noin 3?000 osasilmää, sudenkorennoilla puolestaan 28?000.

Anomalicaris fossil eyes

Tutkijoiden arvion mukaan Anomalicariksen näkökenttä saattoi olla melkein 360 astetta. Saaliseläimillä siis ei juurikaan ollut mahdollisuuksia välttää sen superkatsetta, kertoo paleontologi John Paterson.

Nykyhyönteisten silmien kaltaiset verkkosilmät olivat todennäköisesti yleisiä kambrikauden pedoilla. Australiassa Adelaidessa toimivan Etelä-Australian museon tutkijat löysivät äskettäin tuntemattoman pedon 515 miljoonaa vuotta vanhan kivettyneen silmän, jossa on 3?000 osasilmää. Vastaavia kehittyneitä silmiä on ennen näitä löytöjä havaittu vasta huomattavasti myöhemmin eli 400 miljoonaa vuotta sitten eläneillä eläimillä.

Fly close-up

Uusia keinoja hengissä selviämiseksi

Tutkijat uskovat, että silmä kehittyi juuri petoeläinten ansiosta, sillä ne tarvitsivat tarkkaa näköä. Kun petojen näkökyky parani, myös saaliseläinten piti etsiä uusia keinoja selvitä hengissä. Petojen nopeasti kehittynyt näkö saattoi siis olla yksi merkittävä syy siihen, miksi elämä monimuotoistui varsin ripeässä tahdissa kambrikauden alussa.