Evolution 3/2006

Selittääkö tiede silmän kehityksen?

Onko totta, että evoluutioteorian pohjalta ei ole pystytty esittämään johdonmukaista selitystä silmän kehittymiselle?

torstai 25. syyskuuta 2014

On totta, että evoluutiokriittisessä keskustelussa usein esitetään, että silmän kehitystä ei olisi voitu selittää kehitysopin mukaisesti.

Nykyisten ja muinaisten eläinlajien näköelinten perusteella voidaan kuitenkin laatia silmän kehityshistoria välimuotoineen. Seuraavassa esitellään ruotsalaisen biologin Dan-Erik Nilssonin näkemys.

Valoherkät solut varoittivat vaaroista

Aluksi esimerkiksi merenpohjassa elävän eläimen iholla on ollut joukko valolle herkkiä soluja. Valoherkkien solujen avulla eläin on voinut havaita esimerkiksi saaliin tai petoeläimen varjon.

Myöhemmin valoherkät solut ovat painuneet taskuun ihon sisään, jossa ne ovat paremmassa suojassa. Kun solut ovat muodostaneet puolipallon, eläimen on ollut helpompaa erottaa varjon tulosuunta sen mukaan, mitkä solut aktivoituvat ensin.

Solujen päälle kehittynyt läpinäkyvä kalvo taas on suojannut niitä lialta. Ja jos kalvo on taittanut valoa, näkösolujen valoherkkyys ja erottelukyky on parantunut.

Näköelimiä jo miljoonia vuosia sitten

Jokainen vaihe on parantanut toimivaa näköelintä entisestään, joten voidaan olettaa, että esimerkiksi ihmisen silmä on syntynyt tämänkaltaisen kehitysketjun tuloksena. Ensimmäisten lajien, joilla oli alkeellinen näköelin, uskotaan eläneen noin 550 miljoonaa vuotta sitten.