Asteroids, sun and earth

Kiistanaihe: Täkäläisiä vai muukalaisia?

Miten Maasta tuli elävä planeetta? Tähän ikuisuuskysymykseen on mahdoton antaa tyhjentävää vastausta. Eniten kannatusta osakseen saavien selitysten mukaan elämä tuli kosmisten kappaleiden mukana tai sitten eliöitä alkoi syntyä Maassa sattumalta.

tiistai 15. toukokuuta 2012

Koko tieteen historian ajan tutkijat ovat yrittäneet saada vastausta kysymykseen, miten elämä syntyi maapallolla.

Siitä huolimatta, että he ovat analysoineet meteoriitteja ja kuukiviä ja luoneet aminohappoja laboratorio-olosuhteissa, he eivät voi vieläkään sanoa varmasti, kehittyivätkö ensimmäiset eliöt itsestään Maan valtamerissä vai olivatko ne kosmista alkuperää. Kukaan ei nimittäin osaa selittää, millä tavalla ne elottomat aineet, joista planeetat ja tähdet koostuvat, elollistuivat.

Varhaisimpien elämän muotojen jälkiä on säilynyt planeetan vanhimmissa kallioissa esimerkiksi Grönlannissa ja Australiassa. Merkkejä on kuitenkin hyvin vaikea tulkita.

Koska elämän rakennuspalikoita, aminohappoja, on löydetty meteoriiteista ja avaruusluotainten komeetoista tuomasta pölystä, ei voida sulkea pois sitäkään mahdollisuutta, että elämä on tullut muualta.

Nasan tutkimusten mukaan nimittäin meteoriiteissa esiintyy dna:n neljän emäksen joukkoon kuuluvia adeniinia ja guaniinia.