Green bacteria

Elämän suuri loikka uusittiin koeputkessa

Tutkijat saivat elämän suuren harppauksen onnistumaan vain 219 päivässä, kun yksisoluisesta levästä tuli monisoluinen eliö. Tulos on tärkeä, sillä nyt elämän kehitystä voidaan tutkia reaaliajassa.

keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Yhdysvaltalaistutkijat ovat saaneet levät toistamaan suuren harppauksen laboratoriossa. Minnesotan yliopiston tutkimuksessa levät muuttuivat monisoluisiksi 73 sukupolvessa.

Evoluutiobiologit William Ratcliff ja Michael Travisano kasvattivat yksisoluisia leviä, jotka kasautuivat möykyiksi. Joka kolmas päivä he jäljittelivät luonnonvalintaa ja poimivat herkimmin kasautuvat yksilöt.

Kun biologit olivat karsineet ja kasvattaneet valikoiduista levistä uuden leväviljelmän 73 kertaa, levät alkoivat käyttäytyä uudella tavalla. Ne asettuivat itsekseen ryhmiin yhteisen kalvon suojiin. Yksisoluiset levät olivat siis aikeissa lyöttäytyä yhteen ja muodostaa yhden elimistön. Yksisoluisista eliöistä oli kehittynyt monisoluisia yksilöitä.

Levässä käynnistyi kaksivaiheinen elinkierto

Kun eliö oli aikansa kasvanut, siitä erkani soluja. Irronneet solut lähtivät omille teilleen, kasvoivat, alkoivat jakautua ja kehittyivät uusiksi monisoluisiksi leviksi.

Samanlainen elinkierto esiintyy luonnossa suvuttomasti lisääntyvillä monisoluisilla eliöillä, kuten levillä, sienillä ja joillakin kasveilla.

Hiivasienikokeessa tutkijat taas havaitsivat, että tietyt solutyypit hiutaleen haaroissa kuolivat herkemmin kuin muut. Ne tekivät itsemurhan. Niiden kuoltua haara haurastui ja katkesi ja sen kappaleista syntyi uusia yksilöitä.

Ne hiivasienimöykyt, joilla ei ollut itsemurhaan alttiita soluja, lisääntyivät muita hitaammin. Solujen itsetuho siis edisti eliön suvunjatkamista.

Lue artikkeli: Tutkijat uusivat elämän suuren loikan koeputkessa

Haluatko lukea lisää siitä, miten monisoluiset eliöt kehittyivät luonnossa, miten tutkijat suorittivat leväkokeensa ja miten elämä useimmiten lisääntyy yhden solun taktiikalla? Lue koko artikkeli Tieteen Kuvalehden numerosta 9/2014.