Meteorites earth

Elämä sai starttiapua Marsista

Uudet löydöt viittaavat siihen, että elämä tuli Marsista.

Lue artikkeli: Saiko elämä starttiapua Marsista?

Lue artikkeli elämän synnystä – sekä teorioista että kokeista. Lue koko artikkeli Tieteen Kuvalehden numerosta 8/2014:

Mars vauhditti elämän syntyä

Elämä on joko syntynyt Maassa tai tullut avaruudesta. Marsista peräisin olevan meteoriitin tutkimuksissa on löydetty boorioksideja, mikä viittaa siihen, että maapallon elämän syntyyn saatiin apua naapuriplaneetalta.

Varhaisten eliöiden perimä koostui rna:sta, ja sitä saattoi ilmeisesti syntyä ainoastaan boorioksidin avustuksella.

Ilman vakauttavia aineita, kuten boorioksidia tai molybdeeniä, rna:n molekyylit eivät pysy paikoillaan, vaan tuloksena on vain tervan tai bitumin kaltaista ainetta. Koska boorioksidia ei esiintynyt Maassa 3,5–4 miljardia vuotta sitten, tutkijat uskovat, että maapallon elämä sai syntyvaiheessa kipinän Marsista saapuneesta meteoriitista.

Lue artikkeli: Saiko elämä starttiapua Marsista?

Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että elämä syntyi Maassa. Toiset taas ovat vakuuttuneita siitä, että elämä sai starttiapua Marsista. Osa menee vielä pidemmälle ja uskoo, että Maahan saapui meteoriittien mukana eläviä organismeja. Kokeissa on osoitettu, että bakteerit voivat selvitä hengissä suurista paineenvaihteluista, jollaisia syntyy esimerkiksi meteoriitin iskeytyessä Maan kuoreen.

Lue koko artikkeli Tieteen Kuvalehden numerosta 8/2014: