Kananpojan alkio

Tipu sai dinosauruksen sääret

Sammuttamalla yhden geenin tutkijat saivat luotua kanan alkiolle sen esivanhempien dinosaurusten piirteitä.

tiistai 22. maaliskuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Jurassic Park ei ehkä ole kovinkaan kaukana tulevaisuudessa.

Tutkijat ovat nimittäin ensimmäistä kertaa onnistuneet luomaan kanan alkion, jolla on dinosauruksen sääret.

Villi koe onnistui, kun kanan evoluutiota ikään kuin kelattiin taaksepäin.

Tipun pohjeluu piteni

Kun valtava meteori iskeytyi Maahan 65 miljoonaa vuotta sitten, kaikki dinosaurukset eivät tuhoutuneet. Osa niistä selvisi hengissä ja kehittyi nykyisin eläviksi linnuiksi.

Nyt chileläinen tutkijaryhmä on kääntänyt miljoonien vuosien kehityksen toisinpäin – tosin ainoastaan säären luiden osalta.

Linnuilla pohjeluu, fibula, on evoluution aikana lyhentynyt ja ohentunut ja siitä on tullut toisesta päästään terävä. Perimältään muunnellun kanan alkion pohjeluu on pidempi ja paksumpi ja se jatkuu aina kantaluuhun asti – kuten dinosauruksilla.

Tutkijat käänsivät evoluution peruutusvaihteelle sammuttamalla IHH-geenin, joka ohjaa alkion luuston kasvua.

Piirros osoittaa, miten alkion pohjeluuta pidennettiin. Lähde: Joâo Botelho et. al./Evolution

Nokka ja jalat on tehty aiemmin

Muuntogeenisen kananpojan ulkonäkö jää hämärän peittoon, sillä tutkijoiden tarkoituksena ei ollut tuottaa elävää kanaa, jolla olisi ollut dinon sääret. Kokeella haluttiin vain valottaa hirmuliskojen kehitystä nykylinnuiksi.

Chileläistutkijoiden koe ei ole ensimmäinen, jossa kanan alkiolle on luotu dinosaurusten ominaisuuksia. Aiemmin näin on tehty kanan alkio, jolla oli dinosauruksen nokka. Myös kanojen jalkojen kehitystä on onnistuttu muokkaamaan dinosaurusten jalkojen kaltaisiksi.

Hirmuliskotutkija Jack Horner on alansa johtava asiantuntija. Hän haaveilee siitä, että voisi saada aikaan elävän dinosauruksen: