Laser ennallistaa dinosauruksen
Dinosaurus

Tutkijat ennallistavat Anchiornis-hirmuliskon laserin avulla.

© Wang XL, Pittman M et al.

Laser tuo eloa dinosauruksiin

Voimakkaat laserit nostavat kivettyneistä luista esiin näkymättömiä yksityiskohtia ja tuottavat aiempaa tarkempia kuvia sukupuuttoon kuolleista hirmuliskoista. Napsauttele tutkijoiden havainnoista kertovaa piirrosta, niin saat dinosaurukseen uutta eloa.

maanantai 13. marraskuuta 2017 teksti Christian Juul

Dinosaurusten kuolemasta on miljoonia vuosia, mutta näkymättömiä jälkiä niiden lihaksista ja ihosta on yhä kallioiden kätkössä. Uraauurtavat havainnot on tehnyt yhdysvaltalainen paleontologi ja keksijä Tom Kaye omatekoisella laserillaan.

Tom Kayen uusi lasertekniikka saa muuten näkymättömät dinosaurusten ruumiiden jäännökset hohtamaan kaikissa sateenkaaren väreissä. Liskojen fossiilistuneet jäännökset vaikuttavat nimittäin kallion mikroskooppisiin rakenteisiin niin, että laservalo ei ainoastaan heijastu kalliosta vaan myös vaihtaa väriä osuessaan siihen.

Laser ennallistaa hirmuliskon ruumiin

Tom Kaye kollegoineen on tutkinut laserilla Anchiornis-hirmuliskoa, joka on läheistä sukua linnuille ja Jurassic Parkista tutulle Velociraptorille. Tutkijoiden kuvissa näkyy selvästi etu- ja takaraajojen sekä pyrstön ympärillä olevien kudosten rippeitä, ja liskon jalkojen alla on yhä pienien suomujen peittämät polkuanturat.

Laserin avulla on ollut mahdollista laatia tarkka piirros hirmuliskon ruumiista, ja nyt tutkijat voivat ennallistaa Anchiornis-hirmuliskon ulkomuodon pienintä yksityiskohtaa myöten.

Laserlennokki liskojahtiin

Seuraava askel Tom Kayen työssä on laserin asentaminen lennokkiin. Suunnitelmana on lähettää laserlennokki yön pimeydessä luotaamaan laajoja alueita Gobin autiomaassa Mongoliassa.

Laservalo saa mahdolliset fossiilit hohtamaan, ja lennokki rekisteröi fossiilien sijainnin niin, että tutkijat löytävät ne helposti seuraavana päivänä.

Perehdy upean universumimme yksityiskohtiin tilaamalla Tieteen Kuvalehti

Herätä dinosaurukset henkiin

Napsauttelemalla interaktiivista piirrostamme näet, miten Tom Kayen ja muiden tutkijoiden uskomaton läpimurto mahdollistaa uuden elämän puhaltamisen Anchiornis-hirmuliskoon.

Interaktiivisen piirroksen lähteet: Wang XL, Pittman M et al. & Shutterstock & Christian Juul & Lindgren J et al. & Erlend Bjørtvedt & Hocknull S et al. & Kumiko & Li, Q, Gao K, Vinther J et al.