Petosauruksen jäljet ovat 57 senttiä pitkiä ja 50 senttiä leveitä.

© University of Manchester

Jättimäinen petosaurus hallitsi Afrikkaa

Paleontologit ovat löytäneet Afrikan eteläosista valtavan, tähän asti tuntemattoman petosauruksen jälkiä. Jurakaudella ravintoketjun huipulla ollut jättimäinen teropodi on luultavasti kookkain Afrikassa koskaan elänyt peto.

perjantai 27. lokakuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi

Manchesterin yliopiston tutkijat tekivät Lesothossa yllättävän löydön: tähän asti tuntematon petosaurus oli jättänyt jurakaudella maahan jälkiä, joiden pituus oli 57 senttiä ja leveys 50 senttiä.

Jälkien koon ja niiden välisten etäisyyksien perusteella tutkijat ovat arvioineet, että petosaurus oli yhdeksän metriä pitkä ja lonkan kohdalla sen korkeus oli kolme metriä.

Kookas petosaurus on siten suurin koskaan nykyisellä Afrikan mantereella elänyt peto.

Kayentapus ambrokholohali oli yhdeksän metriä pitkä ja sen lonkat olivat kolmen metrin korkeudella.

© University of Manchester

Tyrannosaurus rexin sukulainen

Ennen tuntematon petosaurus on saanut nimekseen Kayentapus ambrokholohali. Se oli teropodi eli nykyisten lintujen edeltäjä ja itseään kookkaamman petosauruksen Tyrannosaurus rexin sukulainen.

Kayentapus ambrokholohali eli varhaisella jurakaudella lähes 200 miljoonaa vuotta sitten noin 30 miljoonaa vuotta sen jälkeen, kun ensimmäiset dinosaurukset olivat ilmestyneet maapallolle.

Ensimmäiset dinosaurukset olivat suunnilleen labradorinnoutajan kokoisia. Uusi löytö viittaakin siihen, että dinosauruslajien koko kasvoi nopeasti valtaviin mittoihin.

Jäljet jäivät kosteaan maahan

Petosauruksen jäljet löytyivät Lesothosta alueelta, jossa maaperä on erityisen vanhaa.

Maassa on paljon pieniä railoja ja repeämiä, jotka viittaavat siihen, että alue oli petosauruksen elinaikana hyvin kostea. Luultavasti kyseessä on joen uoma tai kuivunut lammikko.