Tutkimus muuttaa dinosauruksia
Dinosaurus

Tutkimustulokset ovat muuttaneet dinosaurusten ulkonäköä merkittävästi.

Dinosaurusten 5 suurinta muodonmuutosta

Dinosauruksille on tehty ulkonäköleikkauksia. Viime vuosikymmeninä tuhannet uraauurtavat havainnot ovat muuttaneet täysin käsitystämme hirmuliskoista. Esittelemme ohessa viisi dinosaurusta, joiden ulkoinen olemus on kokenut suurimpia mullistuksia.

sunnuntai 22. huhtikuuta 2018 teksti Christian Juul

Deinocheirus: Valtava strutsi sai kyttyrän selkäänsä

Deinocheirus

© Shutterstock

Yli 40 vuoden ajan tutkijat tunsivat vain Deinocheiruksen 2,4 metriä pitkät eturaajat. Eläimen arveltiin kuuluvan strutseja muistuttavien hirmuliskojen ryhmään, mutta muuten sen ulkonäöstä ei tiedetty mitään.

Vuonna 2014 tutkijat löysivät Deinocheiruksen muut osat. Sillä oli eriskummallinen hampaaton pääkallo ja suuri kyttyrä selässä.

Velociraptor: Nopea tappaja sai höyhenet

Velociraptor

© Shutterstock & Fred Wierum

Jurassic Parkissa Velociraptor oli suomujen peittämä. Sittemmin useat fossiililöydöt ovat osoittaneet, että kaikki sen lähimmät sukulaiset olivat höyhenpeitteisiä.

Velociraptorin eturaajojen luiden perusteelliset tutkimukset paljastivat pieniä kohoumia, joihin liskon siipihöyhenet olivat kiinnittyneet.

Lue Tieteen Kuvalehden numerosta 9/2018 Velociraptorin läheisestä sukulaisesta, josta kehittyi vaappuva joutsenkaulainen, pingviininsiipinen kalansyöjä.

Spinosaurus: Huippupeto menetti puolet jaloistaan

Spinosaurus

© Shutterstock

Spinosaurus, suurin kaikista petoliskoista, aiheutti ongelmia Jurassic Park III -elokuvan päähenkilöille. Elokuvan tekohetkellä tutkijat eivät kuitenkaan olleet löytäneet liskosta juuri muuta kuin selkärangan.

Vuonna 2014 uusi fossiili paljasti Spinosauruksen takaraajojen olleen niin lyhyet, että se liikkui maalla erittäin kömpelösti. Sen sijaan se oli sopeutunut hyvin elämään vedessä.

Tsintaosaurus: Kasvinsyöjällä ei ollutkaan sarvea