Australian Dinosaurs

Australiasta löytyi uusia hirmuliskolajeja

20-tonninen kasvinsyöjälisko sai nimen kansanlaulun Matildalta.

torstai 5. marraskuuta 2009

Australiasta on tähän asti löydetty vain vähän hirmuliskojen jäännöksiä. Nyt mantereen muinainen eläimistö on runsastunut kolmella dinosauruslajilla. Queenslandin museon paleontologit ovat löytäneet fossiileja, jotka kuuluvat kahdelle kasvinsyöjäliskolle ja yhdelle petoliskolle. Hirmuliskot elivät Itä-Australiassa Queenslandin osavaltion alueella noin sata miljoonaa vuotta sitten. Kaikki kolme yksilöä edustavat ennen tuntemattomia lajeja ja sukuja.

Fossiilit löytyivät Wintonin alueen hiekkakivikerrostumista, joista on löydetty fossiileja ennenkin. Liitukaudella alueella oli järvi.

Petolisko oli liitukauden gepardi

Petolisko on saanut tieteellisen nimen Australovenator wintonensis. Se kuuluu teropodien lahkoon. Se liikkui takajalkojen varassa, ja sen eturaajat olivat selvästi takajalkoja pienemmät. Australialaistutkijat ovat kuvanneet sitä liitukauden gepardiksi, joka jahtasi saaliitaan avoimessa maastossa. Etujalkojen kolmessa varpaassa oli pitkät terävät kynnet. Fossiilien perusteella on päätelty, että Wintonin Australovenator oli kaksi metriä korkea ja kuusi metriä pitkä ja painoi noin 500 kiloa.

Wintonin kasvinsyöjäliskot olivat huomattavasti kookkaampia kuin Australovenator. Wintonotitan wattsi -nimen saanut kirahvimaiseksi kuvattu pitkäkaulainen titanosaurus oli kolmen metrin korkuinen ja kasvoi 15–16 metriä pitkäksi. Se painoi 10–15 tonnia.

Australialaisen kansanlaulun Waltzing Matildan mukaan nimetty Diamantinasaurus matildae taas oli tanakampi, hieman virtahepomainen. Se oli 2,5 metriä korkea ja 15–16 metriä pitkä. Painoa sillä oli 15–20 tonnia.