t-rex aprils fool

Aprillia! Tyrannosaurus rex elää jälleen!

Kiinalaiset tutkijat ovat kaikessa hiljaisuudessa ohittaneet muun maailman paleontologit ja herättäneet dinosauruksen henkiin.

tiistai 12. maaliskuuta 2013 teksti Carsten Nymann

Tarina on hauska, mutta valitettavasti vain aprillipilaa. Nykyään ei ole mahdollista herättää dinosauruksia henkiin kloonauksen avulla. Sen sijaan tutkitaan muun muassa edellytyksiä muuntaa nykykana geenitekniikan keinoin liskoksi.

Lue lisää tutkijoiden mahdollisuuksista ja suunnitelmista laajasta "Jurassic Park – 20 vuotta" -artikkelista, joka ilmestyi Tieteen Kuvalehden numerossa 6/2013. Katso myös dinosaurus-teemasivut netissä osoitteessa www.tieku.fi/dinot

Kiinan tiedeakatemiassa työskentelevä paleontologian ja biologian huippututkijoiden joukko on esitellyt elävän hirmuliskon. Moista ihmettä ei ole nähty 65 miljoonaan vuoteen.

Sensaatiomainen saavutus, joka esiteltiin laajalle lehdistön edustajajoukolle Pekingissä eilen illalla, vaikuttaa ensi kuulemalta olevan kuin katkelma Hollywood-filmistä Jurassic Park.

Useiden hirmuliskojen yhdistelmä

Tutkijoiden mukaan uusi luomus on koottu useiden lajien dna:n jäännöksistä, mutta otuksen perimästä noin 60 prosenttia on samaa kuin verenhimoisella Tyrannosaurus rex -jättiliskolla.

Uusi dinosaurus ei kuitenkaan ole yhtä pelottava kuin esivanhempansa. Se on kalkkunan kokoinen, ja suurta osaa sen ruumiista peittävät pehmeät höyhenet.

Kokeilun onnistunut tulos on sikäli erityisen yllättävä, että Kööpenhaminan yliopistossa työskentelevän paleogeneetikko Morten Allentoftin johtama arvostettu tutkijaryhmä totesi juuri syksyllä 2012, että dna voi säilyä korkeintaan 6,8 miljoonaa vuotta.

Kiinan tiedeakatemian tutkijoiden työstä raportoidaan myöhemmin tällä viikolla Nature-tiedelehdessä. Sitä ennen tutkijat eivät paljasta tarkemmin uuden dinosauruksen syntyyn liittyviä yksityiskohtia.

Varmalta näyttää kuitenkin se, että kiinalaistutkijat ovat onnistuneet valmistamaan synteettisesti dna:ta T. rexin ja Brachiosauruksen fossiilien proteiinijäännöksistä. Juuri näiden fossiilien lajinmäärityksen teki arvostettu yhdysvaltalainen paleontologi Mary Schweitzer viime vuonna.

Risteytys kananpojan kanssa

Jurassic Park -elokuvassa tutkijat yhdistivät vielä dinosaurusten dna:n sammakkoeläinten dna:han. Viime vuosina on sen sijaan saatu varmuudella selvyys siitä, että dinosaurukset kuuluvat samaan ryhmään lintujen kanssa.

Siksi pidetään todennäköisenä, että kiinalaistutkijat ovat käyttäneet hyödyksi esimerkiksi kananpojasta saatuja linnun geenejä. Tällaista tekniikkaa on aiemmin esitellyt muun muassa maailmankuulu yhdysvaltalainen paleontologi Jack Horner.

Kiinan tiedeakatemia on ilmoittanut, että uuden liskon nimeäminen odottaa vielä lajin lopullista luokitusta.