Andromeda Milky Way Milkomeda

Kolaroivatko galaksit?

Numerossa 16 kerrottiin, että Linnunrata ja sen naapurigalaksi Andromeda törmäävät toisiinsa. Miten näin mittava kosminen kolari tapahtuu?

torstai 29. marraskuuta 2012

Tutkijat eivät ole olleet varmoja Linnunradan ja Andromedan galaksin yhteentörmäyksestä vielä vuottakaan. Heidän käsityksensä mukaan se tapahtuu vasta yli neljän miljardin vuoden kuluttua. Kysymyksessä on tosiaan kahden jättiläisen kohtaaminen. Andromedan galaksissa on lähes biljoona tähteä. Linnunradassa niitä on sen sijaan "vain" noin 400 miljardia. Tähtien väliset etäisyydet ovat niin suuria, että niiden joutuminen törmäyskurssille on epätodennäköistä.

Kosmisessa kolarissa toisiaan koskettavat kaasupilvet. Niiden kosketus kiihdyttää tähtien muodostumista syntyvässä yhteisgalaksissa, josta on jo käytetty sellaisia leikillisiä englanninkielisiä nimityksiä kuin Milkomeda ja Milkdromeda eli ”Linnun(dro)meda”.

Aurinkokunnan kannalta merkittävä tekijä on suurgalaksin vahva painovoimakenttä. Noin 50 prosentin todennäköisyydellä käy niin, että Aurinko ajautuu galaksin laidalle. Lisäksi on olemassa vaara, että Aurinko sinkoutuu ulos galaksien väliseen avaruuteen. Tämän vaihtoehdon todennäköisyydeksi on laskettu vain noin 12 prosenttia.

Kun Linnunrata ja Andromedan galaksi sulautuvat toisiinsa, maapallolla ei ole enää nykyisenlaista elämää. Maasta on silloin tullut Auringon paisumisen takia kuuma ja kuiva planeetta, jonka vehreästä menneisyydestä muistuttavat enää vain pinnanmuodot.

Katso tästä, miten Linnunrata ja Andromedan galaksi kolaroivat.