XXM-Newton kuvasi universumin langan

Maailmankaikkeus on verkko, jonka solmuja ovat galaksijoukot. Verkon langat ovat näkymätöntä pimeää ainetta, jota ympäröivät hyvin kuumat ja hyvin harvat vety- ja heliumpilvet. Euroopan avaruusjärjestön Esan tutkijat uskovat nyt saaneensa vahvistuksen tälle teorialle, kun Esan XMM-Newton-teleskooppi löysi kahta galaksijoukkoa yhdistävän langan. Röntgenalueen säteilyä havainnoiva avaruusteleskooppi XMM-Newton löysi yhdistävän vetypilven galaksijoukkojen Abel 222 ja Abel 223 väliltä. Ne sijaitsevat noin 2,3 miljardin valovuoden päässä Maasta. Vetypilven tiheys ja lämpötila vastaavat hyvin pitkälle sitä, mitä tutkijat ovat olettaneet tietokonesimulaatioiden perusteella. Nyt tutkijat alkavat etsiä muita kosmisen verkon lankoja.