Voyager-luotaimet kulkeneet kauimmas

1950-luvulta tähän päivään mennessä maapallolta on laukaistu avaruuteen satoja erilaisia laitteita. Mikä niistä on päässyt pisimmälle?

Vastaus on avaruusluotain Voyager 1, jonka Nasa lähetti matkaan 5. syyskuuta 1977. Tähän mennessä Voyager 1 on jo ehtinyt lähes 14 miljardin kilometrin päähän Maasta. Etäisyys on noin 90 kertaa Maan ja Auringon välinen matka. Voyager 1:n radioviestin saapuminen Maahan kestää 13 tuntia. Voyager 1 ja sen sisarluotain Voyager 2 rakennettiin Nasan Jet Propulsion Laboratoryssa. Sen työntekijät seuraavat yhä Voyager 1:n toimintaa. Kun luotain 1970- ja 1980-luvun vaihteessa tutki mm. Jupiteria ja Saturnusta, se työllisti laboratoriossa noin 300 tutkijaa, mutta nykyään sitä tarkkailee vain parisenkymmentä henkilöä. Voyager 1 vaikuttaa olevan siirtymässä alueelle, jossa aurinkotuuleksi kutsutun lyhytaaltoisen hiukkassäteilyn nopeus laskee 300 kilometristä sekunnissa noin 50 kilometriin sekunnissa. Hidastuminen johtuu siitä, että aurinkotuuli kohtaa Auringon magneettikentän uloimmassa osassa, heliopaussissa, tähtienvälisen avaruuden. SIellä se törmää toisenlaiseen, muista Linnunradan tähdistä peräisin olevista hiukkasista koostuvaan tuuleen ns. iskurintamana. Tällä alueella tähtienvälisen aineen paine kasvaa suuremmaksi kuin aurinkotuulen paine. Sen tarkkaa rajaa ei tiedetä, mutta sen arvellaan olevan noin sadan astronomisen yksikön päässä Auringosta. Kun Voyager-luotain jossain vaiheessa saavuttaa Aurinkokunnan äärilaidan, heliopaussin raja pystyttäneen määrittämään tarkasti. Myös Pioneer 10- ja 11-luotaimet ovat edenneet Aurinkokunnan ulko-osiin. Yhteys niihin on katkennut, vaikka ne ovat lähempänä kuin Voyager-luotaimet.