Kassiopeia A on vuonna 1947 löydetty supernovajäänne. Kuuma kaasu leviää yhä 4 000 kilometrin sekuntivauhtia.

© SA/CXC/MIT/UMASS AMHERST/M.D. STAGE ET AL./CREATIVE COMMONS

Voiko avaruudessa räjäyttää pommin?

Maassa kaasukehä imee itseensä räjähdyksen energiaa, mutta jos pommi räjähtää avaruudessa, räjähdystä ei jarruta mikään.

sunnuntai 27. elokuuta 2017 teksti Malene Breusch Hansen

Pommi voi räjähtää avaruudessa, mutta räjähdys ei tapahdu niin kuin maapallolla.

Normaalistihan pommi tuottaa lyhyessä ajassa paljon lämpöä ja painetta, joka etenee ilmassa nopeasti tuhoisalla voimalla.

Hyvin harva­-aineisessa avaruudessa paineaallot eivät pysty leviämään näin. Vaikka räjähdyksellä ei ole ilmakehän ulkopuolella painevaikutusta, se on vaarallinen lämmön ja sirpaleiden takia.

Räjähdys leviää avaruudessa laajemmalle

Maan ilmakehässä kappaleiden liikettä vastustaa kitka. Ne menettävätkin lentäessään lähtöenergiaansa.

Koska avaruudessa ei ole ilmanvastusta, sirpaleet leviävät nopeasti laajalle alueelle menettämättä energiaa.

>> Opi lisää avaruudesta – osta Tieteen Kuvalehti tästä.

Siksi ne ovat vaarallisia myös kaukana räjähdyspaikasta. Tähtien räjähtäessä supernovina kuuma kaasu leviää tuhansia kilometrejä sekunnissa.

YDINASEKOE LÄHIAVARUUDESSA

USA räjäytti vuonna 1962 ydinpommin 400 kilometriä Tyynenmeren yläpuolella.

Räjähdyksessä syntynyt sähkömagneettinen säteily rikkoi 8 satelliittia ja vahingoitti elektroniikkaa Maassa.