Expansion of the universe

Vaatiiko universumin laajeneminen uutta energiaa?

Fysiikan lakien mukaan energiaa ei voi syntyä eikä se katoa, se vain muuttaa olomuotoaan. Miten on mahdollista, että maailmankaikkeus laajenee jatkuvasti? Eikö siihen tarvita paljon energiaa?

torstai 25. syyskuuta 2014

Alkuräjähdys käynnisti kaiken

Universumin laajeneminen ei tosiasiassa vaadi energiaa. Kaikki aine loittonee muusta aineesta seurauksena siitä ”tönäisystä” ja vauhdista, jonka se sai alkuräjähdyksessä.

Nyt se noudattaa Newtonin ensimmäistä lakia, jonka mukaan liikkeessä oleva kappale, johon vaikuttavien ulkoisten voimien summa on nolla, pyrkii jatkamaan tasaista suoraviivaista liikettään. Sen vuoksi universumin jatkuvaan laajenemiseen ei tarvita energiaa – sen sijaan sen jarruttamiseen tarvitaan.

Laajeneminen kiihtyy

Ainoa galakseihin vaikuttava voima on muiden galaksien painovoima ja lisäksi ehkä toistaiseksi tuntematon luonnonvoima, joka saa galaksit hylkimään toisiaan pitkien etäisyyksien päästä.

Tutkimalla kaukaisia supernovia kansainväliset tutkijaryhmät ovat osoittaneet, että universumin laajeneminen kiihtyy, ja se voi johtua tästä tuntemattomasta voimasta. Vaikka niin olisikin, laajeneminen jatkuu ilman ulkoa tulevaa lisäenergiaa.