Tyhjiö osoittautui tähtitehtaaksi

Autiona pidetyssä avaruuden kolkassa syntyy joukoittain nuoria tähtiä. Tähtitehdas sijaitsee M83-galaksin haarassa, joka on niin kaukana galaksin ytimestä, että siellä ei uskottu olevan tähtien aineksia. 15 miljoonan valovuoden päässä Maasta oleva alue löytyi, kun ultraviolettisäteilyä havainnoivan Nasan Galex-avaruusteleskoopin kuvat yhdistettiin radioteleskoopin keräämiin tietoihin. Yhdistelmätekniikalla M83:n syrjäisestä haarasta paljastui huomattavia määriä vetyä. Sen sijaan siellä juurikaan ole sitä raskaampia aineita. M83:n nuoret tähdet syntyvät siis vedystä ilmeisesti samalla tavalla kuin maailmankaikkeuden ensimmäiset tähdet aikana, jolloin raskaampia aineita ei vielä ollut muodostunut.